16.04.2013
Gaming

EA gaat antisocial: wat betekent de sluiting van drie grote Facebookgames?

By: Patrick Smeets

BlogGaming

Electronic Arts, zoals je uitgever EA eigenlijk zou moeten noemen, maakte vandaag bekend dat vanaf 14 juni de stekker uit Facebook-games The Sims Social, SimCity Social en Pet Society wordt getrokken. De boodschap liet aan duidelijkheid niets te wensen over: “After millions of people initially logged in to play these games, the number of players and amount of activity has fallen off.  For people who have seen other recent shutdowns of social games, perhaps this is not surprising. Als een blog van een uitgever die zelf zo diep in de social games zit al durft te zeggen dat je het had kunnen zien aankomen zit het slop er goed in. Maar wat betekent dat? Moeten ‘echte’ gamers de vlag uithangen omdat het sociale monster aan het sterven is? Of is er iets anders aan de hand?

ea-gaat-antisocial-wat-betekent-de-sluit.jpg
ea-gaat-antisocial-wat-betekent-de-sluit.jpg

Het is allereerst heel toevallig dat alle games die stopgezet worden uit de koker van Playfish komen, waarvan je misschien nog weet dat ze door EA zijn aangekocht voor het niet misselijke bedrag van 300 miljoen. Dat was minder dan ze voor Popcap hebben betaald maar het blijft een aanzienlijke investering. Maar naar het nu uitziet was die net zo goed ingeschat als de jongens die oranje prullaria voor het laatste EK hebben besteld om te gaan verkopen. Maar ligt het helemaal aan Playfish? Ja en nee.

Een gedeelte van de ellende is te danken aan zowel het voortschrijdend inzicht bij de ‘casual’ speler dat veel van de bekende spelletjes op Facebook in de basis hetzelfde ding zijn met een ander schilletje als de pogingen van Facebook om niet iedereen weg te jagen met eindeloze uitnodigingen om ‘Marieke Janssen’ alsjeblieft een half haantje toe te stoppen om haar beestenboel compleet te maken. En aangezien dit soort games het vooral moeten hebben van 2-3% aan spelers die veel geld uitgeven terwijl de andere 97% zo goed als voor nop speelt moeten er enorme aantallen spelers zijn om het kostentechnisch te redden. Dat verklaart ook waarom het ogenschijnijk respectabele aantal van 5 miljoen spelers (terug van 65 miljoen!) dat The Sims Social nu nog heeft niet genoeg is om het licht aan te houden bij Playfish.

SimCitySocial_AnnouncementScreen_Fire-e1338795138829-640x348

Aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat deze games, zoals veel van de ergste Zynga-vehikels, zo weinig mogelijk met gaming te maken hebben en voornamelijk bezigheidstherapie zijn waarbij de marketing uitbesteed wordt aan de arme spelers. Het zijn, kort gezegd, geen leuke ervaringen en dat zorgt ervoor dat spelers al snel verder gaan met hun vrije minuten. Games als Candy Crush Saga en zelfs het duivelse FarmVille 2 spinnen daar garen bij, voor hoe lang het duurt.

Maar ook binnen EA is er nog wel wat te spelen, want zoals in hetzelfde bericht werd gezegd: EA will continue to deliver popular titles for Facebook, most notably games from PopCap, including Bejeweled BlitzSolitaire Blitz and the recently-announced Plants vs. Zombies Adventures.” Dat de games van Popcap het beter doen mag geen verrassing heten voor spelers van Peggle, Plants vs. Zombies en zelfs Bejeweled Blitz. Ook hier wordt er gevist naar wat centjes uit je beurs, maar terwijl dat gebeurt ben je in ieder geval iets leuks aan het spelen en dat scheelt de helft.

Als laatste speelt misschien ook nog eens dat steeds meer spelers op hun mobiele apparaten aan het spelen zijn, en dan wordt er dus op Facebook niet zo veel meer gedaan. De data zal het moeten uitwijzen, maar ik durf te gokken dat steeds meer games direct worden gespeeld via hun eigen app op welk mobiel apparaat dan ook en dan is het sociale aspect steeds moeilijker in te bouwen zoals dat op Facebook gaat (of ging.) En misschien is dat maar beter zo. Als ik constant lastig gevallen wil worden voor een paar centen ga ik wel naar Hoog Catherijne.

Share this post