De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De strijd om online spelers van wargames is losgebarsten.
Het onder zo’n 3 miljoen Amerikaanse jongeren (11 miljoen wereldwijd) immens populaire World of Warcraft krijgt concurrentie van het door het Britse Jagex in de markt gezette Runescape, waar inmiddels zo’n 4,5 miljoen gebruikers rondlopen. De populariteit van Runescape vloeit voort uit het feit dat er geen grote softwarefiles gekocht of gedownload hoeven te worden om het te spelen, en dat er ook geen dure computer nodig is om de geavanceerde graphics weer te geven.
De gebruiker heeft alleen een webbrowser nodig.
Het businessmodel van Jagex is zo succesvol dat grotere gameproducenten zoals Sony Online Entertainment het ook gaan gebruiken. Sony wil het model toepassen op het spel Free Realms en wil daarmee marktaandeel van Runescape afsnoepen. Gezien zijn financiële buffers en zijn indrukwekkende online infrastructuur maakt Sony daar veel kans op.
Andrew Gower van Jagex maakt zich echter geen zorgen. Jagex is inmiddels de grootste, onafhankelijke en niet-beursgenoteerde gameontwikkelaar van het Verenigd Koninkrijk, heeft ruime marges en groeit jaarlijks met 35%. De meeste inkomsten genereert Jagex uit het maandabonnement van 5 dollar. Sony verwacht vooral inkomsten te genereren uit de verkoop van virtuele goederen en gameaccessoires.
[Bron: Financial Times]
Verder lezen over World of Warcraft
Automotive01.10.2024
World of Warcraft-fan? Je kunt nu als een orc rondrijden in Waze
Gaming19.09.2024
Je kunt nu in World of Warcraft raiden in je eentje
Gaming23.07.2024
Dit gaat er veranderen in WoW met de pre-patch van The War Within
Gaming09.04.2024
Alle verschillende smaken maken World of Warcraft weer populair
Het begon allemaal met vanilleGaming03.11.2023
Drie nieuwe uitbreidingen voor World of Warcraft: Worldsoul Saga
En nog veel meer nieuws vanaf BlizzconGaming05.06.2023
De beste fictionele personages in WoW Classic WoTLK
Gaming29.11.2022
World of Warcraft: #Dragonflight is nu live!
Gaming11.08.2022