Sinds Bungie bij Microsoft is weggegaan en Halo achterliet om voor Activision Destiny te gaan maken was er al veel speculatie over wat Destiny voor spel ging zijn. We wisten al dat het een shooter was en dat het iets op grote schaal zou gaan worden, maar vandaag mag de pers vrijelijk praten over wat Bungie deze week gedeeld heeft over de nieuwe game. Helaas is dat nog niet zo heel veel meer dan al gedacht werd: het wordt een shooter op grote schaal, zeg maar. De verregaande online-integratie van Destiny wordt wel een belangrijk punt, zoveel is duidelijk, maar het betekent ook dat je altijd online moet zijn om het te spelen. Maar is het dan een MMO? Dat mag je het volgens Bungie ook niet noemen. Wat weten we dan eigenlijk wel?
We weten nu een gedeelte van het verhaal: De aarde is zo goed als met de grond gelijk gemaakt door buitenaardse aanvallen, op één stad na. Die is door toedoen van ‘The Traveller’, een grote bol die vlak boven de stad hangt, intact gebleven en vanuit daar ga je als speler door het zonnestelsel naar verschillende planeten om het menselijke ras in leven te houden en de bezetters dwars te zitten. De stad is dus je startpunt en van daaruit kun je allerlei missies aannemen. So far, so MMO, niet? Moet wel bijgezegd worden dat Activision duidelijk heeft gemaakt dat ze niet van plan zijn spelers een maandelijkse bijdrage te gaan vragen. Je kunt als speler alleen op pad gaan maar Bungie is van plan het zo makkelijk mogelijk te maken om met meerdere personen tegelijk te gaan spelen. Het verschil tussen dat en alle andere online games zit ‘m in de manier waarop dat wordt geregeld.
Als je ooit Journey hebt gespeeld dan weet je hoe fijn het is om in een wereld te zitten en zonder enige (inter)actie samengevoegd te worden met andere spelers. Dat principe staat voorop bij Bungie als het gaat om de beleving van de wereld. En ze doen het niet alleen maar met het samenvoegen van spelers, alles wordt gedaan om je constant ‘in’ in de wereld te houden zoals het ontbreken van laadtijden of menu’s. Er zullen uiteindelijk een heel aantal gebieden zijn waar de paden van alle spelers kunnen samenkomen die op een zelfde of vergelijkbare missie zitten en dat zorgt voor een speciaal soort multiplayer. Het gaat ook mogelijk zijn om tegen elkaar te gaan spelen, maar welke vorm dat gaat aannemen wil Bungie op dit moment niet zeggen. Een voordeel van al dat online gedoe: het is door de constante controle van de verbinding heel moeilijk om vals te spelen.
Klinkt dat allemaal nogal vaag? Is het ook. Ik heb al lang niet meer zo’n grote aankondiging met zo weinig details gezien, maar met de schaal waarop Bungie nu opereert kan dat ook niet anders. Dit wordt vermoedelijk de grootste productie die games ooit gezien heeft, met een ongekend budget en een projectplan van tien jaar en verschillende generaties consoles, dus er zal nog genoeg tijd zijn om te zien waar het heengaat. Dat is het enige concrete: de eerste game in de franchise komt in elk geval ook nog uit voor PS3 en Xbox 360 (over een PC versie werd niet gesproken maar die ligt voor de hand) dus het kan niet veel later dan 2014 worden, al werd ook daar niets concreets over gezegd behalve dat we de game niet dit of volgend jaar hoeven te verwachten. Ik kan me zo voorstellen dat het allemaal wat gevoelig ligt met de nog net niet aangekondigde nieuwe consoles maar met de E3 zullen we wel al iets meer van het verhaal horen. Tot die tijd hebben we conceptart en een ViDoc waarin Bungie ook niks laat zien. Jammer, maar dan hebben we nog iets om ons op te verheugen zullen we maar zeggen. Het wordt tijd dat het shootergenre een nieuwe impuls krijgt en hopelijk kan Bungie die veroorzaken.