Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Suda 51, enfant terrible van de Japanse gamesindustrie en maker van games als Lollipop Chainsaw, No More Heroes en Shadows of the Damned is niet meer zo punk als hij zich altijd voordeed, want hij is vanaf deze week officieel het ergste dat je een underground muzikant kunt toewensen: een sellout. Zijn ontwikkelstudio Grasshopper Manufacture is namelijk verkocht aan Gungho Online Entertainment, een Japanse uitgever die ook al ontwikkelaars Gravity (Ragnarok Online), Game Arts (Lunar, Grandia) en Acquire (Tenchu) onder zich schaart. Je zult ze misschien niet kennen, maar de uitgever is duidelijk van plan om daar verandering in te gaan brengen en in dat opzicht is een high-profile ontwikkelaar als Grasshopper geen slechte aankoop.
Goichi Suda is er in ieder geval opgetogen over: “By joining GungHo Online Entertainment, we are aligning ourselves with a strong, established publishing force that will support our vision to further create inspired new games that appeal players across the world,” said Suda, founder and CEO of Grasshopper. “The Grashopper team and I have many new ideas to share with our fans as we move forward so this union with GOE will help us realize our future plans.”
En aangezien die ‘future plans’ onder andere bestaan uit het intens gaaf uitziende Killer is Dead, waarvan je de introductievideo hieronder kunt zien, ben ik allang blij dat de studio een goed onderdak heeft gevonden. Want ondanks dat Suda net zo vaak mis schiet als raak als het op de gameplay aankomt is zijn stijltje onnavolgbaar en zou gaming een saaiere plek zijn zonder hem.