Gaming17.09.2008

Wedstrijd game-maken op Ameland van start


wedstrijd-game-maken-op-ameland-van-star.jpg
wedstrijd-game-maken-op-ameland-van-star.jpg

Ameland is deze week het toneel van een internationale wedstrijd voor gamedevelopers. Sinds maandag strijden programmeurs, designers en componisten met elkaar om de overwinning: de beste game over de natuur.

Volgens de organisatie is het evenement, G-ameland genaamd, nu al geslaagd. “Met meer dan 100 deelnemers van vijf verschillende nationaliteiten zijn we op slag een wedstrijd die internationaal opzien baart“, zegt een enthousiaste Albert Sikkema, organisator van G-ameland en hoofd van de opleiding Communication & Multimedia Design van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.

G-ameland is dus goed begonnen. Op het eiland zijn maandag teams van studenten en gevestigde game developers gevormd die binnen vijf dagen op basis van het vooraf vastgesteld thema “Inspired by the Island” een prototype van een casual game maken. De ontwikkeling van het product is gekoppeld aan een prijsvraag en wordt daadwerkelijk op de markt gebracht. Een deskundige jury, samengesteld uit (inter)nationale coryfeeën op het gebied van game-ontwikkeling, beoordeelt de resultaten. Het winnende concept wordt gebruikt door het Amelander Natuurcentrum.

De 100 deelnemers zitten in 30 vakantiehuisjes op het eiland en hebben de eerste dag gewerkt om dinsdagavond een eerste concept te presenteren aan de jury. Alle ideeën zijn beoordeeld en en van tips voorzien. Een van de sprekers en jurylid Daniel Dociu heeft het belangrijkste advies voor de teams: “Houd het simpel, verlies jezelf niet in details.” Met maar vijf dagen om een game op te leveren is dat een gouden regel. “Ik ben onder de indruk van de diversiteit en originaliteit van de concepten“, aldus de bekende game kunstenaar. Vrijdagochtend om 10 uur worden de uiteindelijke games ingeleverd en op de boot terug naar het vasteland wordt de winnaar bekend gemaakt.

Verschillende nationale en internationale zwaargewichten uit de gameswereld zijn naar Ameland gehaald om lezingen te geven, maar ook om als team begeleiders te fungeren. Games waar de sprekers aan hebben gewerkt lopen uiteen van Killzone 2, Half Life 2, FIFA en Need for Speed. “Het is een unieke kans voor studenten om ervaring op te doen en te leren van mensen uit de praktijk“, zegt Sikkema.

Naast de ‘geijkte’ game disciplines als game design, programming en art, is het Friesland College vertegenwoordigd met een groep van negen sound designers. Zij maken de games compleet met zelf gecomponeerde muziek en geluiden. Tussen de bedrijven door hebben de studenten de gelegenheid te ontspannen in de game-area ingericht door Game Island.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...