Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
De organisatie van Game in the City heeft inmiddels een groot aantal gerenommeerde sprekers aan zich weten te binden. Met keynotes en presentaties van game visionairs, multi-media entrepreneurs en kunstenaars. Met de aanwezigheid van investeerders en innovatiefondsen, slaat het business event een brug tussen games, kunst en ondernemen.
Naast keynotes, panelsessies en workshops biedt Game in the City met de uitreiking van de eerste Dutch Game Awards en het Chiptune festival naast inhoudelijk verdieping ook inspiratie en volop gelegenheid tot het ontmoeten van sleutelfiguren uit de creatieve industrie.
Een eerste overzicht van de activiteiten tijdens Game in the City op 6 en 7 November op het Oliemolenkwartier in Amersfoort:
* Keynotes: Edwin Groeneveld (Managing Director Ubisoft Nederland) over de richting waarin de Gameing industrie zie de komende jaren zal gaan ontwikkelen.
* Panel discussies: Confronterende stellingnames en heftige discussies tijdens panel discussies onder leiding van Monique van Dusseldorp (programmadirecteur PICNIC), Corien van Rodenburg (programmadirecteur Amersfoort Creatieve Stad) en Ronald Bolderman (Directeur DBRM).
Rondom het thema Games & Marketing maken in ieder geval de volgende sprekers hun opwachting:
* Peter Warman, Newzoo: De cijfers achter advergames en ingame advertising. Peter Warman geeft inzicht in de aard en omvang van deze markt. Wat zijn de harde cijfers en hoe ontwikkelt het speelveld zich?
* Antoinette Hoes, Leylines: Virale campagnes zijn niet vanzelfsprekend. Het virale effect van een game lijkt vanzelfsprekend, maar is vaak hard werken. Hoe maak je een virale campagne tot een daadwerkelijk succes en waar meet je dat succes aan af.
* MarkJan Hozee, Spindokters: Brandactivation: het opbouwen van een daadwerkelijke relatie met je doelgroepen. Merken als LG en Venz zetten games in ter ondersteuning van productintroducties en ter verdieping van de relatie. Waarom kiezen grote merken in toenemende mate voor games?
* Michael Sala, Little Chicken: Over het ontwikkelen van custom made games en het lef van Vredenstein om met het racespel TracChallenge II andere merken uit te dagen.
In de sessies Dutch Design wordt de verbinding tussen gaming en verschillende kunstdisciplines gelegd. De achtergronden achter baanbrekende Nederlandse gameconcepten in onder meer zorg en onderwijs.
* Sanneke Prins, Mijn Naam is Haas: Een revolutie in taaleducatie. Het serious gaming concept ‘Mijn Naam is Haas’ leert kinderen al spelend en tekenend een taal. Interactieve verhalen waarbij film, web en kunstinstallaties worden geïntegreerd tot een samenhangend en baanbrekend leerconcept.
* Iris Douma, Tovernoot: Gamebased speelgoed met een educatief karakter. Een unieke vorm van muziek educatie voor kinderen van 3 tot 7 jaar.
* Dick van Dijk / Astrid Lubsen, De Waag Society: gameplay en design elementen maken communiceren op andere niveaus mogelijk. Een toelichting op de filosofie en technieken achter Scottie (Non-verbale communicatie en virtuele nabijheid voor ziekenhuispatiëntjes en
familie) en SelfCity (virtuele spelomgeving voor om kinderen in het special onderwijs te leiden naar regulier onderwijs en werk).
In de sessies Media & Business, aandacht voor de wisselwerking en verwevenheid tussen traditionele media, games en real live. Met onder meer:
* Juriaan van Rijswijk, Game Factory online / Game Entertainment Europe: Het buitenland houdt de ontwikkelingen in Nederland nauwlettend in de gaten. De eerste samenwerkingen tussen Aziatische toppers en Nederlandse developers zijn inmiddels een feit.
* Amon Endt, GamePoint: Veel klassieke spellen kennen inmiddels ook een online variant. Hebben klassieke bord- en kaartspellen nog een toekomst of nemen online gameportals en social communities de huiskamer over?
* Daniel Kozlov, Streamline Studios: Cross-Media Projects – Bringing Games and Music Industries Closer Together met ‘special guest’ Erroll Antonie, A&R Manager van EMI.
De komende weken wordt het programma van Game in the City nader ingevuld.