2012 was een bewogen jaar, zeker voor PC games, veel goeds, slechts, teleurstellends en van die games die je gespeeld moet hebben, niet omdat ze zo goed zijn, maar omdat ze anders zijn. De PC loopt voorop in nieuwe games, met name indies. Hier geef ik je een lijst met PC-games die je gespeeld moet hebben.
Diablo 3: tegenvaller voor die tijd dat we moesten wachten
Diablo 3, de PC-game van dit jaar, viel tegen. Toch moet je hem gespeeld hebben, alleen al vanwege het artistieke design en de overweldigende CGI filmpjes. Helaas bleek de game te kort en niet zo’n grote replay waarde te hebben als gedacht. Maar laten we eerlijk zijn, de verwachtingen waar ook dusdanig hoog dat zelfs Blizzard dat niet meer aankon.
Hotline Miami: it’s not about the game, it’s about sending a message
Mooie pixel-art, psychedelische muziek en bloed. Dat is Hotline Miami. De game zelf is moeilijk, enige oefening is dus vereist, maar de beloning is een fenomenaal simpel verhaal. Hotline Miami gaat over een idee, een idee dat de makers goed hebben weten over te brengen! En dan nog maar te zwijgen over het feit dat het zowat op elke PC / laptop draait.
Mass Effect 3: verpest, door de ‘fans’
Ja, Mass Effect 3. Ja, die game met dat slechte einde. Nee, ik vond het einde niet slecht. De mensen die het wel slecht vonden zijn een stelletje zeikerds! Ik heb al vaker gezegd dat er niks mis me was, dat neem ik terug. Dit is een geweldige game met een prachtig einde, een game -en vooral einde- dat iedereen gespeeld moet hebben! Verplicht! Anders laat ik wel een bericht achter op een antwoordmachine ergens in Miami.
Max Payne 3: Rockstar doet het weer
Kogels vliegen, tragische muziek zwengt aan, Max zit zich weer eens te bezuipen nadat het weer eens fout ging. Een heerlijke shooter met een mooi donker verhaal. Geen held, geen gewone burger, Max is nog minder dan dat. Hij is iemand die zou kunnen overlijden en pas na jaren vragen mensen zich af, waar is hij toch gebleven? Rockstar weet precies hoe ze zoiets neer moeten zetten, en dat is ze gelukt. Als bijproduct hebben we ook nog eens een mooi schoolvoorbeeld voor animatie en physics in games gekregen. Dubbele winst!
Assassin’s Creed 3: niet voor mij
Om met de deur in huis te vallen: Wat is die game traag! Ik heb er nu al enkele uren op zitten en ben nog steeds in de maak-je-maar-geen-zorgen-dat-het-fout-gaat-wij-houden-je-handje-wel-vast-levels (saaie doe dit, doe dat levels). Waarom moet je hem dan eigenlijk wel gespeeld hebben? Nou, misschien wel om te zien hoe een serie bergafwaarts gaat als er succes is.
Extraatje: Dishonored: nog niet aan begonnen
Omdat ik hem nog niet gespeeld heb, moet ik hem nog wel gaan spelen, een beter advies dan geen advies is er dan ook niet, zeker niet bij een enorme stapel games! Maar als ik Patrick moet geloven…