Ja, lach er maar om, die Skylanders. Gezien het kleine aantal mensen die met me mee de presentatie ingingen op de stand van Activision op Gamescom is dat in elk geval wat de meeste mensen doen. Dat dat onverstandig is blijkt wel als je naar de cijfers kijkt die het eerste deel heeft neergezet en ik wil er geld op inzetten dat de rage alleen maar groter gaat worden met de nieuwe series 2 Skylanders die bij Giants horen. Want het slechte nieuws voor ouders is: het zijn niet alleen de Giants die vernieuwd zijn, er komt nog veel meer bij, los van de nieuwe game.
Het voordeel voor de bezitters van de eerste serie Skylanders is dat de nieuwe game wel volledig compatibel is daarmee, je kunt alle poppetjes die je al hebt dus gewoon gebruiken. Dat betekent ook dat je gewoon het nieuwe deel kunt krijgen zonder Portal of Power of extra Skylanders en meteen kunt beginnen met spelen. Het alternatief is een starterkit met daarin twee gewone en één Giant Skylander voor rond de €70, wat een prima start is voor mensen die het nog helemaal niet hebben gespeeld. Het alternatief, alleen de game en een giant, is slechts een tientje goedkoper als de vertegenwoordiger van Activision me niet vals heeft geïnformeerd en die versie gaat dus voor geen meter lopen. Want ja, zelfs als je de tweede Portal in de kliko gooit heb je nog steeds twee core Skylanders voor een tientje erbij en ik kan met niet voorstellen dat veel fans daar nee tegen zeggen.
Wat trouwens direct opvalt aan de nieuwe Giant Skylanders is dat er licht uit de poppetjes komt zo snel je ze op een Portal of Power zet. Ik weet niet hoe ze het precies hebben gedaan (en ze wilden het ook niet vertellen) maar het zogenoemde Light Core-effect is in elk geval geweldig. Nu zijn de Skylanders-poppetjes nóg magischer voor de kleineren onder ons, want ze komen letterlijk tot leven. En het zijn niet alleen de Giants die deze behandeling krijgen: ook een achttal ‘normale’ Skylanders worden in deze versie opnieuw uitgebracht. Waarom? Omdat het kan, vermoedelijk, en omdat ze bij Activision ook donders goed weten dat het voor veel kids en/of verzamelaars een reden is om nogmaals in de beurs te tasten voor hetzelfde poppetje.
De nieuwe Giants zullen in de winkel liggen voor ongeveer €15, wat geen onaardige prijs is, gezien de fysieke grootte. De tweede set core Skylanders (dus niet die met de lichtjes, maar de ‘gewone’ nieuwe versies van de Skylanders die je al kent) worden weer uitgebracht zodat je een tweede kans krijgt om je Drobot, Stealth Elf of Prism Break te vinden in de winkel. Die nieuwe versies krijgen wel speciale powerups om ze niet alleen qua pose te laten verschillen van de oude, maar ook in wat je krijgt in de game. Daarin zijn trouwens (want nu even genoeg over de poppetjes) ook wel wat dingen veranderd. Natuurlijk kun je ook deze keer weer in co-op door de reguliere game heen spelen, maar er is ook een nieuwe modus die ‘Waves’ heet en je met zijn tweëen laat vechten tegen een steeds moeilijker wordende groep vijanden op bepaalde maps.
Maar ook in het verhaal valt er meer te beleven, want de verschillende gebieden zouden een stuk groter worder en veel meer dan eerst een hele eigen stijl krijgen die gebaseerd is op het hoofdelement ervan. De karakters kunnen allemaal tot level 15 opgevoerd worden, terwijl dat eerst maar 10 was en als laatste is er nu ook de mogelijkheid om de moeilijkheidsgraad tijdens het spelen gewoon aan te kunnen passen. Allemaal erg leuk dus voor de fans van de eerste game. Het enige dat me eigenlijk een beetje tegenviel was hoe weinig de Giants toevoegen aan het spelgedeelte van Giants: de grote jongens kunnen bepaalde gedeeltes van de wereld omver lopen, maar dat obstakel kun je met een gewone Skylander en twee minuten meer ook voorbij komen.
Nu ligt dat natuurlijk in de lijn van de eerste game waar je ook niet per sé alle verschillende Skylanders nodig had om het spel uit te spelen, maar ik vind het toch een gemiste kans om in dat opzicht toch iets meer te bieden, ook al is de game gericht op kinderen. Ze zijn jonger, maar geen idioten! Maar eerlijk is eerlijk: ik weet ook niet of het wel wat uitmaakt dat die karakters niet allemaal even handig zijn, want de kwaliteit van de poppetjes (ik moet er toch weer over beginnen) is dusdanig hoog dat Skylanders intussen net zoveel op de hardware steunt dan op software – en die balans heeft uiteindelijk voor het grote succes gezorgd. Ik maak me over de komende periode geen zorgen als het gaat om Skylanders. Nou ja, misschien voor de arme winkelmedewerkers die weer allerlei kinderen ontroostbaar moeten wegsturen omdat ze niet kunnen voldoen aan de opnieuw verhoogde vraag. Want ze vertelden wel bij Activision dat de productie verhoogd was om het gedoe van vorig jaar te vermijden, maar van sommige dingen heb je nooit genoeg.