Over Borderlands 2 valt weinig te zeggen dat fans van de eerste zou kunnen tegenhouden om het vervolg te kopen. Wat zou je er niet gaaf aan vinden? Meer wapens, meer mogelijkheden, meer karakters om mee te spelen en meer van wat je fantastisch vond aan de vorige. Aan het halve uur dat ik ermee heb mogen spenderen heb ik vooral het gevoel overgehouden dat er nog te veel dagen tussen nu en de releasedatum zitten, want het speelt precies zoals je je herinnert, maar dan lekkerder. Het grootste probleem dat Borderlands 2 gaat hebben is dat iedereen er zo van uit gaat dat het goedkomt met deze game dat er iets te weinig hype lijkt te zijn voor de kwaliteit die het gaat brengen.
Allereerst is het mooi dat nu ook spelers die niet zo van de shooters zijn met dank aan de recent onthulde Mech Romancer klasse toch goed kunnen meespelen. Wil je een groepje van vier bij elkaar krijgen voor een setje Borderlands en krijg je dat laatste slot niet gevuld? Door de Mech Romancer te gebruiken krijgt degene die je het tweede controlpad in zijn of haar (want we zouden natuurlijk niet willen impliceren dat dit alleen maar voor vrouwen zou werken, of zoiets) handen hebt geduwd en die geen idee heeft wat er gebeurt de noodzakelijke skills die helpen de tegenstanders te raken. Een van de eerste, “Close enough”, zorgt er voor dat als je ongeveer in de richting schiet van de tegenstander, je toch via afketsende kogels schade kunt doen.
De speciale ability van de Mech Romancer draait ook om een robot-compagnon genaamd Deathtrap (grappig genoeg in een skill-lijst die Best Friends Forever heet) die een groot gedeelte van het vuile werk voor je opknapt en ook de vijanden aantrekt zodat je wat meer tijd hebt om ze te raken. Geniaal bedacht, maar wel enorm jammer dat juist die karakterklasse alleen voor pre-orders gratis zal worden toegevoegd aan de game. Precies de nieuwe spelers, die misschien wel interesse hebben in de game maar bang zijn dat het niet goed gaat zullen dan nog eens extra moeten lappen voor deze klasse.
Deze klasse is nog niet af, dus we konden er nog niet mee spelen, maar verder was alles mogelijk. We kregen voor onze test een arena vol met robots en van de ‘Innuendobot 5000’ de opdracht om de stiff competition(jaja) om te leggen. Ik had als klasse de Ninja (Zero) gekozen, die als één van zijn ultieme skills de mogelijkheid heeft om zichzelf onzichtbaar te maken terwijl er een hologram blijft op diezelfde plek, waarna je ongeveer 5 seconden hebt om een tegenstander met de hand te vermoorden. Daarna krijg je eenzelfde periode aan tijd terug om het volgende slachtoffer te maken. Zo kun je een druk veld aan tegenstanders in een minuutje omleggen zonder ook maar enige schade te krijgen, wat weer een totaal andere speelstijl is dan we tot nu toe gezien hebben van Borderlands.
Maar ook de andere klassen hebben interessante skills: zo had een van mijn medespelers niet één maar twee turrets staan om het aanwezige gespuis mee op te ruimen, iets dat in het eerste deel ook niet mogelijk was. Elke klasse kan zich een stuk breder specialiseren (hoe gek dat ook klinkt) en dat maakt dat mijn Zero de jouwe niet zal zijn, zeker niet als de Badass points gaan meetellen. Die worden per speler, in plaats van per karakter uitgedeeld en je zult dus alle karakters die je maakt en levelt kunnen upgraden met die punten. Die maken natuurlijk maar een subtiel verschil, maar als je genoeg Borderlands 2 gespeeld hebt is een nieuw karakter voordat je ook maar één schot gelost hebt een stuk sterker dan normaal. En dat er veel Borderlands 2 gespeeld gaat worden is me na het half uur aan genieten achter de controller wel duidelijk: doe wat je wilt, maar ik ga dit gepolijste stukje nijverheid van Gearbox niet negeren. Nog maar een maandje!