Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Als je een serie gaat rebooten zit je altijd in een spagaat tussen je wens om iets nieuws te doen en de fans van het origineel die al klaarstaan met toortsen om je op de brandstapel te gooien wegens heiligschennis. Verdubbel dat effect nog maar eens als een westerse ontwikkelaar een Japans heilig huisje gaat vermeubelen en dan kun je je voorstellen dat de reactie op DMC, de reboot van Capcom’s Devil May Cry door het Britse Ninja Theory, niet al te enthousiast was. Gezeur over hoofdpersoon Dante’s haar, stijl, stem lieten onverlet dat de gameplay-video’s er goed uitzagen. En nu dat ik DMC gespeeld heb op Gamescom is het mij duidelijk: dit wordt een heerlijke Devil May Cry.
Ik heb twee demo’s gespeeld: de eerste die zich afspeelt in een stad die voor je ogen naar de demonen-dimensie wordt getrokken en waarbij het platformen centraal staat. Het lijkt erop dat dit het begin van de game gaat zijn, waar je wegwijs wordt gemaakt met de verschillende manieren om je door de omgeving te bewegen. Je aanvallen zijn zoals je ze gewend bent van een DMC-game, maar de triggers veranderen het wapen dat je gebruikt, waarbij links de engel- en rechts de duivel-kant is. Dat is in het omgaan met de omgeving ook zo, zodat je linker trigger en een knop ervoor zorgen dat je naar iets toegetrokken wordt, en de rechter dat dingen naar jou toegetrokken worden. Duidelijk systeem dat ervoor zorgt dat de omgevingen ook een groot gedeelte van de gevechten gaan uitmaken, iets dat ik kon zien in de tweede demo.
In deze strijd tegen een eindbaas ging het helemaal loos, met een scheldpartij tussen de baas en Dante om de zaak aan de gang te krijgen, waarna de dubstep erin beukte en een typisch gevecht ontstond waarin Dante -zoals dat gaat in DMC- goed moest zien af te wisselen tussen aanval, verdediging en domweg vluchten voor sommige aanvallen. Ik had het gevecht al eerder gezien, gespeeld door een gepokte en gemazelde Capcom-medewerker die (het was vrijdagmiddag) het vermoedelijk voor de 35e keer speelde. Hij liet het er gemakkelijk uitzien; ik heb verder ook alle DMC’s gespeeld (behalve 2 natuurlijk) en dacht dat varkentje ook wel even te wassen, maar de SSS-rank die ik eerder had gezien kon ik niet repliceren: sterker nog, ik kwam niet verder dan een B, dus er valt nog veel te verbeteren. Bij mij dan, niet bij DMC, want het speelt gewoon lekker, zoals je gewend bent van een Devil May Cry game. Als de rest van de game vergelijkbaar is met wat ik gezien heb wordt dit een feestje als de game op 15 januari uitkomt volgend jaar.
Verder lezen over Capcom
Gaming10.03.2019
Resident Evil 2 remake: zó haal je het verleden terug
PS4 reviewGaming07.02.2018
Monster Hunter World: gecompliceerde diepte
PS4 reviewGaming17.07.2017
Tokido wint EVO 2017 en is ‘wereldkampioen’ Street Fighter V
Gaming09.06.2014
Ultra Street Fighter IV: De laatste update die SFIV nodig heeft
Gaming19.12.2013
Echte Street Fighter kunst binnen handbereik
Gaming02.11.2013
En de beste verkopende Capcom game is…
Gaming02.10.2013
Mighty No. 9 eindigt op 3.8 miljoen. Verschijnt op alle platformen.
Gaming19.09.2013