Gaming22.08.2012

Dead Space 3 lijkt te berekend om je nog bang te maken


Man, wat vind ik het jammer. Ik was echt een hele grote fan van de eerste Dead Space en ook deeltje twee heb ik met veel plezier gespeeld maar ik geloof niet dat ik hetzelfde plezier ga beleven aan het derde deel. Je weet misschien wel al waar dit heengaat: de focus in het derde deel ligt meer op actie en op co-op dan op de survival horror waar de serie groot mee is geworden. Hee, even goede vrienden: marketingresearch zal vast uitgewezen hebben dat ik in de minderheid ben met mijn wens om me de ballen uit mijn broek te schrikken en met structureel klamme handjes te spelen en dus lijkt Dead Space 3 meer op een combinatie tussen Gears of War en Lost Planet dan iets anders. De demo die we op de Gamescom kregen onderstreepte dat nog maar eens.

dead-space-3-lijkt-te-berekend-om-je-nog.jpg
dead-space-3-lijkt-te-berekend-om-je-nog.jpg

Om spelers een blik op de game te geven zoals ze het gewend waren mochten we een stuk spelen waarin Isaac tijdens een catastrofale explosie op zijn schip zijn pak nog moet aantrekken terwijl de druk in het schip al weg begint te vallen. Het speelt als één grote cutscene waarin je niet veel invloed hebt op wat er gebeurt, totdat je uiteindelijk richting een luchtsluis zweeft en naar binnen mag. Dat er Necromorphs zitten mag geen verrassing heten en omdat we nog niet meer hebben dan de iconische Plasma Cutter zit er niets anders op dan de ledematen van de aanstormende monsters te kortwieken zodat ze niet dichtbij genoeg kunnen komen om je doormidden te snijden. Het is nog steeds even leuk als de vorige keren, maar doordat je nu voor de derde keer precies hetzelfde doet is de verrassing er wel een beetje van af. Schrikmomenten waren er niet, alleen een soort warme herkenning van de patroontjes die de vijanden en de game volgen.

DS3_05102012_P_resized_0

De al snel afgesloten demo werd vervolgd door een tweede waarin we naar hartelust mochten experimenteren met de methode waarop je in Dead Space 3 wapens maakt: je koopt ze niet meer, maar vindt onderdelen en modificaties om zo bepaalde types te kunnen creëren. Nieuw is dat je elke twee varianten kunt combineren tot één wapen, zodat je dus een Plasma Cutter kunt hebben met een gemodificeerde mitrailleur eronder, of een Wide Beam met een zaagblad, of wat je maar wilt, zolang je de onderdelen maar hebt. Blijkbaar zijn die wel vrij beperkt, want de vrijheid aan onderdelen die we hadden was vergelijkbaar “met het aantal aan het einde van het spel als je daarvoor niks zou hebben gemaakt” volgens een van de producers.

Het systeem is duidelijk, al is van veel modificaties niet helemaal duidelijk hoe ze zich zullen gedragen als je ze hebt gebouwd, dus ik hoop dat je in de game ook een soort probeermodus krijgt om te zien waar je aan begint. Maar het geeft precies aan waarom ik niet al te veel horror-hoop meer heb voor Dead Space 3: als ik mijn perfecte wapen kan maken, hoef ik ook geen angst meer te hebben dat ik het verkeerde wapen bij me heb als ik de diepste krochten van de basis of schip inga, ver weg van een winkel waar ik kan wisselen. Als ik een tweede persoon bij me heb die mijn zwakheden dan ook nog kan compenseren kan Dead Space 3 op zijn best een soort over de top Aliens worden: ook gaaf hoor, en vast iets waar ik uiteindelijk van kan zeggen: “daar heb ik me toch verdomde goed mee vermaakt”, maar niet wat ik wilde.

In dat opzicht heeft de demo vooral laten zien dat Dead Space te mooi afgewerkt, te gelikt is geworden om nog echte terreur op te roepen bij mij als speler. Dat is geen negatief punt ten opzichte van de game, maar meer een constatering van het feit dat Dead Space en ik misschien uit elkaar aan het zweven zijn als waren we twee brokstukken van de Ishimura. Ik hoop dat ik nog verrast kan worden door Isaac’s capriolen in deze game als ‘ie uitkomt in februari 2013, anders wordt Dead Space gewoon één van de betere shooters van volgend jaar en zoek ik wel een andere terreur.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over EA

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

Electronic Arts heeft onthuld hoe fans wereldwijd aan de slag zijn gegaan met EA Sports FC 25, vanaf de vroege toegang tot en met de eerste 25 dagen na de wereldwijde release op 27 september. Een wereldwijde community van spelers uit meer dan 200 landen heeft samen inmiddels al ruim 1,7 miljard wedstrijden gespeeld in alle beschikbare modi en tot nu toe een indrukwekkend totaal van 4,3 miljard doelpunten gescoord.

Gaming31.10.2024

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Electronic Arts heeft verschillende nieuwe en exclusieve meerjarige marketingpartnerships en in-game-integraties bevestigd met een paar van de grootste namen in het voetbal, waaronder marketing- en licentiepartnerships met de Italiaanse giganten AS Roma en SSC Napoli. Ook Fenerbahçe SK, Galatasaray S.K., FK Bodø/Glimt en de Argentijnse competitie Liga Profesional de Fútbol (LPF) maken nu onderdeel uit van de meer dan 700 clubs en meer dan 30 competities die beschikbaar komen in EA Ssports FC 25.

Gaming05.09.2024

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?

EA Sports FC 25 is in aantocht en naast de stadions van PSV en Ajax komt daar mogelijk dat van Feyenoord bij: De Kuip.

Gaming07.08.2024

Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?

Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25

Electronic Arts heeft de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25 uitgebracht. De gameplay is te zien in de eerste video van een reeks Deep Dives en gaat ondermeer dieper in op nieuwe elementen zoals FC IQ, Player Roles en Goalkeeper PlayStyles. Voor meer info over de gameplay lees je de Pitch Notes.

Gaming29.07.2024

Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25

plus een uitgebreide Deep Dive-video
Max Verstappen wederom op cover EA SPORTS F1 24

Voor het tweede jaar op rij schittert Max Verstappen op de cover van EA SPORTS officiële videogame van het 2024 FIA Formula One World Championship.

Gaming16.04.2024

Max Verstappen wederom op cover EA SPORTS F1 24

Video: Manuel Bachoore beste speler ter wereld na winst WK FIFA 23

Gisteravond heeft Team Gullit-speler Manuel Bachoore de FIFAe World Cup gewonnen. De Nederlandse Bachoore won de bloedstollende finale na een penaltyreeks. Hij kroonde zich daarmee tot beste FIFA-speler ter wereld en nam...

Gaming20.07.2023

Video: Manuel Bachoore beste speler ter wereld na winst WK FIFA 23

5 dingen die je moet weten over EA Sports FC24

We kenden het ooit als FIFA, maar nu heet het EA Sports FC. De populaire voetbalgame van Electronic Arts is toe aan zijn nieuwe editie en die heet EA Sports FC24. De game is officieel aangekondigd en verschijnt op 29 sep...

Gaming17.07.2023

5 dingen die je moet weten over EA Sports FC24

​F1 23 review: lijkt hetzelfde, voelt toch net even anders

Als je formule 1-coureur bent, dan krijg je eens in de zoveel tijd een nieuwe auto onder je kont. Dat is natuurlijk flink wennen en dat maakt het voor het publiek extra leuk als er een nieuw seizoen start. Hetzelfde geld...

Gaming15.07.2023

​F1 23 review: lijkt hetzelfde, voelt toch net even anders