16.08.2012
Gaming

EA op Gamescom 2012 – Schiet mij maar lek

By: Patrick Smeets

BlogGaming

EA heeft een kleine pauze genomen in haar drukke schema vol met rechtszaken tegen Zynga om in Keulen te komen vertellen wat we kunnen verwachten in het komende gamejaar. En wat valt er toe te voegen na de persconferentie op de E3, twee maanden geleden? Niet zo heel veel, zo blijkt op deze zonovergoten middag in Köln, Deutschland tijdens de persconferentie.

ea-op-gamescom-2012-schiet-mij-maar-lek-1.jpg
ea-op-gamescom-2012-schiet-mij-maar-lek-1.jpg

Met het grootste gedeelte van de line-up, te weten FIFA 13, Medal of Honor Warfighter, Crysis 3, Dead Space 3, Need for Speed Most Wanted en SimCity al lang en breed bekendgemaakt valt er in de persconferentie niet meer zoveel te doen dan het laten zien van tot nu onbekende onderdelen van die games en -waar je altijd op hoopt- aankondigingen van gloednieuwe games. Dat laatste bleef helaas uit; het was het één parade van bekende titels waarvan een klein weetje naar buiten werd gebracht, met vooral weer heel veel shooters.

Screen shot 2012-08-16 at 00.13.08

Het lacherige sfeertje dat tot nu toe om de franchise hing mag weg: Amy of Two: Devil’s Cartel ziet er uit als een heel competente 3rd person actiegame. Niets meer (co-op in dit genre heeft zich ook ontwikkeld zonder dat de hele game er aan opgehangen wordt) maar ook niets minder. En dat mag een verbetering heten. In datzelfde straatje zat Medal of Honor: Writer’s Block (sorry, Warfighter), als zoveelste “realistische, gruizige” shooter. Het enige nieuws dat er te melden valt is dat je online een nationaliteit kunt kiezen en ook de eer van je eigen land zo kunt verdedigen. Leuk, maar daar ga je de virtuele oorlog niet mee winnen.

Het is sowieso raar, want enkele minuten later komt Battlefield weer langs, die een speciale ‘Premium’ editie krijgt waar je alle content waar de Premium members €50 voor hebben neergeteld (inclusief de volgende ‘Armored Kill’-expansie) bij de game krijgt voor €60 totaal. De speciale versie komt in September en is bedoeld als lokkertje voor diegenen die nog op de Battlefield trein willen stappen, maar ik vraag me af of dat veel meer effect zal hebben dan het irriteren van huidige  Premium-leden. Het lijkt er echter op dat de grote verzameling shooters elkaar zo veel mogelijk in de weg zit in alle pogingen om CoD een hak te zetten.

Screen shot 2012-08-16 at 00.12.31

Maar er was nog meer: Crytek’s Crysis 3 (als je het had gemist: gemaakt met de nieuwe Cryengine) moest laten zien dat de PS3 en 360 nog steeds ruimte hebben om er beter uit te zien dan ze nu doen, waarbij een nieuwe multiplayermodus werd getoond die je met pijl en boog verstoppertje laat spelen, waarbij één speler als gecloakte Robin Hood begint en waarbij elke uitgeschakelde speler van het andere team ‘om’ gaat en meehelpt de nog aanwezige tegenstanders allemaal af te maken. Was een leuke modus in Halo en zal ook hier weer fans gaan krijgen, maar spectaculair nieuws: nee.

En om het dan af te maken is Dead Space 3 ook nog eens veranderd in een shooter. Ik zal niet klagen over de kwaliteit an sich van de game, want het is allemaal prachtig, maar de grotere focus op actie en co-op zal toch zijn weerslag gaan hebben op het horrorquotiënt van de serie en ik wacht wel af tot februari volgend jaar om er over te oordelen maar als er meer gepraat wordt over het kunnen customizen van je wapen dan over hoe ze gaan zorgen dat je het in je broek doet van de angst ben ik niet blij.

Screen shot 2012-08-16 at 00.12.21

Het hoogtepunt van de presentaties was toch Need For Speed: Most Wanted. Nu dat Criterion zich ontfermd heeft over de serie kan er weinig meer kapot, behalve de auto’s die je van de weg duwt, zullen we maar zeggen. Maar je begrijpt misschien al; er zit meer Burnout in de nieuwste Need for Speed, dat zich zal gaan gedragen als een kruising tussen Burnout Paradise en Need For Speed: Hot Pursuit. Geen onaardige combinatie en de video en presentatie liet zien dat de punten waar aan gewerkt moest worden onder handen zijn genomen naast een mooie cloud-upgrade van autolog genaamd Cloudcompete en het zou me dan ook niets verbazen als dit mijn racegame van dit jaar gaat worden als ‘ie uitkomt in november.

Sim City kreeg ook weer een warm welkom van het aanwezige publiek en als je naar de beelden van de game kijkt terecht. Groot nieuws voor de Mac-gebruikende leunstoelburgemeesters: jullie komen volgend jaar februari ook aan jullie trekken. Het nadeel (als je het dat mag noemen) is dat er een meer dan redelijke kans is dat EA je zal verplichten om een Origin-account aan te maken, want ook die service gaan ze naar de Mac brengen. Daar werd geen datum bij genoemd, maar het zou me niets verbazen als de combinatie van dat platform en die game gebruikt zal worden om de service daar te lanceren.

Screen shot 2012-08-16 at 00.15.52

En je kunt geen EA-persconferentie afsluiten voordat je gepraat hebt over FIFA. Er werd veel gepraat over Match Day, het nieuwe systeem dat ervoor gaat zorgen dat het wel en wee van je favoriete club ook een onderdeel uitmaakt van de game. De vorm van spelers wordt up-to-date gehouden, de aankomende wedstrijden kun je al even gaan voorspellen met je controller, en het commentaar zou zich zelfs moeten gaan aanpassen aan wat er allemaal is gebeurd op het echte gras. Hoe het werkt? Niemand die het weet. Ook Head to Head isverbeterd en omgetoverd tot co-op modus, met betere seizoenen, prijzenkasten en dus de mogelijkheid om met een makker een carrière op te bouwen. Genoeg om de fans te plezieren, lijkt me.

Tja, dan komt het lastige gedeelte waar je eigenlijk een conclusie aan die presentatie moet gaan hangen als observant. Het is lastig om te zeggen dat de line-up die EA meegenomen heeft naar Gamescom niet interessant is, maar het maakte voor een weinig sprankelende persconferentie vrees ik. Vermoedelijk dat de hands-ons meer enthousiasme kunnen opwekken, want bekende zaken worden toch vooral interessant als je ze zelf kunt spelen.

Share this post