Gaming17.07.2012

Steel Battalion Heavy Armor: ABORT! ABORT!


Het is geen verkeerde kerel, die rechter lader van me. Hij is een beetje een cliché, met zijn typische ‘zwarte’ grappen en accent, maar hij bedoelt het goed. En hij wil na de eerste succesvolle missie in onze wandelende tank (waarbij we ‘succes’ definiëren als het uiteindelijk halen van de missie, na een aantal zeer frustrerende herstarts) een high-five met me doen. Of een boks. Ik weet het niet, want terwijl zijn hand afwachtend in de lucht hangt doe ik verwoede pogingen om mijn virtuele hand richting de zijne te laten gaan, maar het lukt me niet om de Kinect dat te laten herkennen. Even later doet hij zijn hand teleurgesteld weer omlaag en wuift me weg met een gekwetst “pshh.” “Je hebt ook gelijk”, denk ik, en zet de Xbox uit. Klote Steel Battalion.

steel-battalion-heavy-armor-abort-abort.jpg
steel-battalion-heavy-armor-abort-abort.jpg

Ik zal niet pretenderen dat dit een review in de klassieke zin is. Ik heb Steel Battalion: Heavy Armor namelijk niet uitgespeeld. Verre van, zelfs. Dat heeft er deels mee te maken dat ik het vermoedelijk niet zou kunnen zonder de Kinect door de kamer te gooien. Want ik heb het een aantal keer geprobeerd, in verschillende omstandigheden, op verschillende afstanden van de TV, maar ik krijg het niet gedaan. De mechanische precisie waarmee ik moet bewegen om gedaan te krijgen wat de bedoeling is in Steel Battalion ontbreekt bij mij en dus word ik alleen maar boos -nee, teleurgesteld- over dit Kinect-debacle. Ik kan zwaaien wat ik wil, alle belangrijke bewegingen lijken dusdanig veel op elkaar dat het een constante verwarring en irritatie is om deze game te spelen. Neem iemand op die Steel Battalion probeert te spelen, versnel 50%, Benny Hill-muziekje eronder: instant comedy.

Steel-Battalion-crew

Op zich jammer, want het sfeertje en de paniek die hoort bij het voeren van een grondoorlog wordt goed weergegeven door de game. Als één van de drie mensen die bij je in de VT (Vertical Tank, een soort antieke Metal Gear) zitten het allemaal niet meer trekt of geraakt wordt door een explosie ben je ze kwijt, en in een leuke verwijzing naar de ultrahardcore voorganger gaan ze ook uiteindelijk permanent dood. En als er niemand meer is om je anti-tank granaten te laden, moet je het zelf doen. Dat zou de spanning moeten verhogen, maar in alle eerlijkheid zijn alle missies op zo’n moment toch al verloren. Alles is precies gescript en je kunt meestal maar één kant uit om verder te komen, hoewel zelfs dat al een opgave is met deze besturing. Als je eenmaal langs het instrumentenpaneel dat je moet bedienen bent geraakt en in beweging bent met je tank kun je gewoon met je analoge stick sturen, wat op zich iets nieuws is voor een Kinect-game, maar als ik zie hoeveel herkenningsproblemen die controller in mijn hand met zich meebrengt begin ik langzaam te begrijpen dat er meer redenen dan PR-technische waren om het bij “jij bent de controller!” te houden.

SBHA_1

Jammer, ik had echt goede hoop dat From Software, die met Armored Core en Chromehounds toch twee markante mech-games hebben neergezet, wel raad wisten met deze game. Maar dit is in alle opzichten een mislukt experiment dat zich niet langs de heel reële beperkingen van de Kinect heeft kunnen worstelen. Steel Battalion: Heavy Armor is voor niemand aan te raden, behalve historici die over een jaar of vijf willen terugkijken naar wat er mis is gegaan met de introductie van Kinect. Maar aangezien we daar nog lang niet zijn valt er op dit moment geen eer te behalen aan deze game. Er is weinig zo frustrerend als iets proberen te besturen dat niet meewerkt en alleen al daarom moet je deze game ontwijken, maar wat er achter de horde van de besturing zit is ook niet apart of interessant genoeg om de ellende goed te maken, helaas.

Steel Battalion: Heavy Armor, ontwikkeld door From Software voor Xbox 360 met Kinect en uitgegeven door Capcom op 22 juni 2012

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Capcom

Resident Evil 2 remake: zó haal je het verleden terug

Resident Evil 2 was een topgame in 1996, maar dat wilde niet automatisch zeggen dat de remake van dit jaar ook zo goed zou worden. Capcom is fifty-fifty als het gaat om het terughalen van hun oudere titels: óf het gaat...

Gaming10.03.2019

Resident Evil 2 remake: zó haal je het verleden terug

PS4 review
Monster Hunter World: gecompliceerde diepte

Monster Hunter is een ding op zichzelf: waanzinnig populair in Japan, nooit doorgebroken in het Westen en voor de meeste mensen iets waar ze heel ver vandaan van willen blijven. Terecht ook. Behalve een paar gekkies die...

Gaming07.02.2018

Monster Hunter World: gecompliceerde diepte

PS4 review
Tokido wint EVO 2017 en is ‘wereldkampioen’ Street Fighter V

EVO is het grootste vechtspellentoernooi ter wereld. Het wordt elk jaar in juli gehouden in Las Vegas en daar komt de absolute top van de digitale vechtjassen bij elkaar om te zien wie het allerbeste is. Het is het onoff...

Gaming17.07.2017

Tokido wint EVO 2017 en is ‘wereldkampioen’ Street Fighter V

Ultra Street Fighter IV: De laatste update die SFIV nodig heeft

Het is wel weer mooi geweest, nu. Na de 'gewone' Street Fighter IV, Super, en Arcade Edition 2012 is nu met Ultra Street Fighter IV de laatste update gekomen voor Capcom's fenomenaal vechtspel uit 2007(!) alweer. Zeven j...

Gaming09.06.2014

Ultra Street Fighter IV: De laatste update die SFIV nodig heeft

Echte Street Fighter kunst binnen handbereik

Capcom bestaat 30 jaar en dat moet natuurlijk gevierd worden. Nu zijn er meerdere dingen gepland op allerlei verschillende vlakken, maar één van de vermoedelijke resultaten uit die feeststemming ligt heel dicht bij hui...

Gaming19.12.2013

Echte Street Fighter kunst binnen handbereik

En de beste verkopende Capcom game is…

Capcom lijkt weer een beetje bekomen te zijn van de slechte kwartaalcijfers van drie maanden terug. Allemaal dankzij het in Japan uitstekende verkopende Monster Hunter 4. Het meest opmerkelijkste nieuws zit hem echter...

Gaming02.11.2013

En de beste verkopende Capcom game is…

Mighty No. 9 eindigt op 3.8 miljoen. Verschijnt op alle platformen.

Aan al het goede komt een einde, ook aan de Kickstarter van Mighty No. 9. Maar wat een eindsprint. Dachten we van het weekeinde nog dat ze hun doelen voor een Xbox One, PS4 en handheld versie niet zouden halen, nu bli...

Gaming02.10.2013

Mighty No. 9 eindigt op 3.8 miljoen. Verschijnt op alle platformen.

Mighty No. 9 komt naar de consoles

Het gaat voorspoedig met onze favoriete kickstarter. Keiji Inafune’s Mighty No.9 behaalde deze week zijn zesde doel: een versie voor de Xbox 360, PS3 en de Wii U. We kunnen inmiddels wel stellen dat Capcom het bij h...

Gaming19.09.2013

Mighty No. 9 komt naar de consoles