Gaming09.07.2012

Game over


game-over.jpg
game-over.jpg

De game-industrie is wereldwijd in zwaar weer terecht gekomen. Oorzaken zijn talrijk: hoge ontwikkelkosten, consumenten die minder uitgeven, crisis en piraterij. Een pasklare oplossing lijkt er nog niet te zijn. Wat je wel ziet is dat digitaal steeds belangrijker lijkt te worden voor uitgevers. Wat voorbeelden. SEGA sloot zelfs zijn Benelux-kantoor om vooral de focus op digital te richtten. De game van de nieuwe film van James Bond krijgt geen fysieke schijf maar verschijnt, je raad het al, alleen als dlc. Het meest opzienbarende nieuws deze week was dat Sony Computer Entertainment Gaikai overneemt.

De streamingdienst laat gebruikers games spelen zonder een console. Heeft Sony hiermee een belangrijke concurrent weggekocht of slaat het bedrijf de streaming way in? De toekomst gaat het uitwijzen. Een ding is echter zeker: al dit nieuws gaat voor doemverhalen zorgen.

De meest gehoorde van de afgelopen weken was dat de consolebusiness op sterven na dood is. Of zoals Amerikanen zo stijlvol zeggen: ‘stick o fork in it, it’s done.’ Permitteer mij om even door te gaan met dit soort praat. Consoles en het verdienmodel daarachter zijn niet meer van deze tijd. De hedendaagse consument wil streamen en downloaden en mijdt fysieke doosjes als de builenpest.

Screen Shot 2012-07-09 at 20.01.51

Zoals wel vaker met veelgebruikte meningen behoeft bovenstaand enige nuance en uitleg. Voordat je spelcomputers in de fik gaat steken en strijdlustig roept: de toekomst is digitaal. Haal even diep adem, want je hebt gelijk en ook weer niet. Dat digitaal steeds groter wordt staat als een paal boven water. Dat de fysieke markt steeds minder wordt is ook niet onwaar. Echter er worden op een gemiddelde zaterdag in echte- en onlinewinkels nog steeds meer fysieke doosjes verkocht dan er in een week volledige downloads over de digitale toonbank gaan. Voordat je roept dat klopt niet, we hebben het over volledige games. Niet de snackgames van LIVE of PSN. Zolang dat het geval blijft kun je spelletjes gewoon nog in je spelcomputer spelen. Een conclusie is digital en boxed product blijft nog wel even naast elkaar bestaan.

Begrijp mij echter niet verkeerd. Ik ben niet diegene die roept dat fysiek de way to go is. Uiteindelijk is alles, dus ook je gameconsumptie digitaal. Hoelang dat gaat duren? Drie, vijf, tien jaar? Als je het weet mag je het zeggen. Het is echter te kort door de bocht om al een eulogie voor consoles en of van games in een doosje te schrijven. Wordt vervolgd.

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

dc business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

dc business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop