Een van de games die tijdens E3 veel aandacht kreeg was X-COM een nieuw spel van 2K. Nou, nieuwe spel, eigenlijk nieuwe spellen want er zijn maar liefst 2 XCOM versies die uitkomen. De eerste versie die uitkomt is XCOM : Enemy Unknown, gepland voor oktober 2012. De andere heet eenvoudig weg XCOM en staat gepland ergens tussen April 2013 en 2014. Dit vreemde schisma komt ook naar voren op de website van XCOM. Als je deze opent moet je een keuze worden gemaakt tussen de twee spellen (zonder dat dit trouwens direct duidelijk wordt). Maar welke kies je?
XCOM heeft al een lange historie. In 1993 werd de eerste XCOM versie uitgebracht en heeft, als ik het internet mag geloven een behoorlijke fanbase. Zelf kan ik me XCOM uit die tijd niet herinneren, dit komt omdat ik nooit een liefhebber ben geweest van tactical turn based games. De ontwikkelaar geven hoog op van de orginele XCOM serie en benadrukken dit ook in het beschrijven van het XCOM Enemy Unknown. Het is geen remake maar een re-imaginating, zo zeggen ze.
De spellen hebben overeenkomsten (allebei met invasies en aliens). Maar XCOM Enemy Unknown is meer een turn by turn game (iedere keer een actie uitvoeren, bijvoorbeeld ergens naar toe rennen). XCOM is een 1st person shooter maar ook hier heb je een team nodig om de aliens te verslaan. In beide gevallen zijn er gewoon te veel aliens.
In XCOM Enemy Unknown ben je de baas van een paramilitaire organisatie genaamd XCOM. Natuurlijk wordt de aarde bedreigend door een tsunami van aliens. Jij en je team zijn de enige die de aarde kunnen redden, dus aan de slag. Maar XCOM EU is geen hersenloze shooter, in tegendeel! Zoals je in de de Deep Dive #1 video kunt zien zit er veel meer achter. De essentie is dat het spel ‘ turn’ based is, dat wil zeggen dat je per keer een aantal acties kunt uitvoeren. Je moet kiezen tussen de diverse mogelijkheden zoals, lopen, lopen en schieten en zo voort. Ook is het mogelijk om te schuilen achter voorwerpen. Maar echt (grafisch)spectaculaire aan het spel is de ‘Glam Cam’ die acties spectaculair in beeld brengt (zie op 3.13 in Deep Dive #1).
Ook vermeldenswaard is de basis (The Base) waar veel van het spel zich afspeelt, na iedere tacische missie kom je daar terug. Je kijkt naar een doorsnede en kunt deze uitbreiden. Dit is echt het strategische deel en heeft impact op het verloop van het spel. Je kunt dingen bouwen (in Engineering), soldaten bevorderen en zo voort (omdat er alleen nog trailers beschikbaar zijn wordt het niet specifieker dan deze tekst). Al met al biedt XCOM Enemy Unknown voor de liefhebber van strategy en tactische ‘ turn by turn’ games een spel om naar uit te kijken.
XCOM
Als je op zoek bent naar een simpele 1st person shooter waarbij je naar hartenlust kunt schieten dan is XCOM waarschijnlijk niets voor jou. Daarvoor is XCOM toch te veel een strategie spel. Nu zeg ik wel strategie maar is het niet eerder een tachtical 1st person shooter. Het lijkt me dat de strategie is om de aarde te redden en kan je in de diverse battles tactische moves uitvoeren. Maar goed, dat is meer een semantische kwestie.
Van XCOM is minder bekend, vooral omdat het nog we een jaar of 2,3 moeten wachten op het verschijnen ervan. Wat we nu zien in de walkthrough en trailer (uit 2011!) komt bekend voor. Je bent Agent Carter, een special agent die, hoe verrassend, de aarde moet beschermen tegen een invasie van aliens. Het verhaal speelt zich af in de VS in het jaar 1962, toen XCOM werd opgericht.
Natuurlijk is er weer een basis (The Base) waar je na de missies terug komt. Je moet een team samenstellen, de aliens bevechten en, dat is een leuke draai, je kunt hun eigen technologie inpikken en tegen hen gebruiken. Je teamleden kan je speciale skills geven die in het spel handig zijn (zoals een defensive shield). De missies kunnen in de lijn van het verhaal liggen of gaan om het verkrijgen van grondstoffen of ervaring.
In het spel merk je al snel dat je het niet alleen gaat redden en dat je je twee teamleden echt nodig hebt. Je kunt hen besturen in een soort bullet time (vertraging van de tijd). Je kiest dan de meest geschikte tactische moves om de aliens (de Outsiders zo als ze worden genoemd) te verslaan. Vaak kom je al een eind met een afleidingsmanoeuvre.
Hoe goed is het allemaal?
XCOM Enemy Unknown en XCOM zien er grafisch goed uit. Al hoewel ze elementen delen zoals the Base en team based play zullen ze denk ik duidelijk doelgroepen aanspreken. De echte strategie / tactische speler zal een voorkeur hebben voor Enemy Unknown. Als je dat allemaal te veel gepiel vindt is XCOM een betere keus (maar daar moet je wel nog een tijd op wachten). Ben je een echte hardcore FPS liefhebber dan is XCOM denk ik minder geschikt, daarvoor zitten er te veel elementen in die je afhouden van wat je vermoedelijk leuk vindt aan shooters: alles neerschieten wat je ziet. Wellicht weten ze de balans tussen strategie en schieten te vinden die mensen in games als Rainbow Six aanspreken. Maar dat zal nog wel een E3 duren voordat we dat weten…
XCOM Enemy Unknown wordt oktober 2012 verwacht voor PC, Xbox 360 en PS3
XCOM wordt in 2013-2014 verwacht voor Xbox 360 en PS3