Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Als je voor de release van de voorganger van deze game, Trials HD, had gezegd da een game gebaseerd op de stilste vorm van motorsport, het Triallen, ooit zo populair zou worden had iedereen je uitgelachen. Maar Trials HD kwam uit, betoverde iedereen die een joypad kon vasthouden en werd een gigantische hit. De verwachtingen voor dit vervolg waren dus ook hooggespannen. Zijn die gehaald? Zeker. Maar weet wel waar je aan begint, want Trials Evolution neemt je gevangen en laat pas los als je vol (zelf)haat de controller doormidden breekt.
The Good
De fysieke simulatie van de motor, de berijder en de obstakels waarlangs je moet zien te triallen is nog even goed als die in Trials HD. Dat wil zeggen: fantastisch. Heen en weer schommelen om een bepaalde schwung te krijgen, op precies het juiste moment het stuur omhoog trekken om over een ton heen te geraken; het klopt gewoon allemaal gevoelsmatig, waardoor je in ieder geval in eerste instantie fouten aan jezelf te danken hebt. Dat wordt gecompleteerd door een look die een stuk strakker is dan de vorige game, iets minder donker, iets minder cartoony en vooral iets duidelijker. Ideaal, want nu zie je nog beter wat je aan het doen bent ondanks de soms uitzinnige achtergronden. Je weet altijd waar je aan toe bent qua score, je kunt nog steeds binnen twee seconden opnieuw aan het level begonnen zijn en de checkpoints zijn maar heel zelden oneerlijk ver uit elkaar geplaatst.
De online integratie is fantastisch, met allerlei filters, aanraadsystemen en andere zaken die de grote aantallen levels die andere mensen met de vrij intuïtieve level editor hebben gemaakt scheiden tussen kaf en koren. De ontwikkelaars raden de beste levels aan en geven potentiële designers ook tips om beter uit de verf te komen (weet ik toevallig omdat een vriend dit gebeurde) dus die zitten wel degelijk bovenop het crowdsourcen van hun eigen uitbreidingspakket, zullen we maar zeggen. En doordat de editors zo robuust zijn dat je zelfs vliegsimulaties in 3D, platte shooters en allerlei andere dingen kunt maken die eigenijk nog maar weinig met motors te maken hebben is de variëteit enorm en de kwaliteit relatief hoog. Dat is natuurlijk naast het al te verwachten effect dat het (beter) spelen van Trials Evolution heeft op je vrienden die weten wat het is. Je ziet meteen of je sneller was en je kunt ook tijdens het racen constant kijken hoe je er in vergelijking met de zwevende bolletjes die je vriendenlijst voorstellen vanaf brengt.
The Bad
Net zoals zijn voorganger heeft Trials Evolution een probleem met de moeilijkheidsgraad. Die wordt al heel snel omhooggetrokken naar frustrerende hoogtes, waarbij je op elk niveau tegen een muur (vaak letterlijk trouwens) aanrijdt die je niet kunt overbruggen. Heel spijtig daarbij is dat er geen enkele feedback van de game zelf komt als je al drie kwartier probeert om langs hetzelfde stukje te komen. You’re doing it wrong, natuurlijk, maar je hebt als speler geen idee wát je dan verkeerd doet. Het is dan vaak simpelweg wachten totdat je per ongeluk een keer de juiste combinatie weet te raken, zodat je een checkpoint verder bent gekomen. Maar ook daar wacht eenzelfde onmogelijkheid. Ja, het dwingt je op de langere termijn om jezelf te verbeteren en dingen te proberen tot het klikt, maar je kunt te ver gaan én het kan geen kwaad om spelers iets te leren.
Dat wordt nog verergerd in de 4-speler online modus, waar je per checkpoint racet tegen anderen. Hier word je vooruitgegooid als de snellere spelers langs een checkpoint zijn en sla je zo een stuk over, maar doordat het niveauverschil heel groot kan zijn is het te makkelijk om de hele tijd in games terecht te komen waar je compleet kansloos bent. En je bent al zo kansloos in deze game, want de extreme moeilijkheidsgraad op het einde is echt niet meer leuk en voelt aan alsof de ontwikkelaars tegen zichzelf hebben gezegd: nu gaan we eens kijken wie we helemaal gek kunnen maken. Nou, mij dus, want ik heb het spreekwoordelijke bijltje en de letterlijke controller erbij neergegooid.
The Ugly
En als je al dacht dat ontwikkelaars Redlynx gemeen waren met de tracks die ze verzonnen hebben, dan heb je nog geen kennis gemaakt met de nog grotere verzameling hufters en pestkoppen die “de community” heet. Want die zijn nog veel geniepiger. Allerlei vreselijk inventieve levels, de een nog prachtiger dan de ander, proberen je aandacht te krijgen en als je ze eenmaal aan het spelen bent begin je te twijfelen: “kan dit wel gehaald worden? Hier zit een fout in! Maar dit level wordt aangeraden door Redlynx zelf, dus dan moet het te doen zijn! Toch?” Ja. Alles blijkt te doen en de manier waarop levels worden aangeboden en omhooggestemd door de community zorgt voor een oneindige stroom nieuwe redenen om de analoge sticks van je 360-controller af te breken.
Conclusie
Trials Evolution is in de basis net als Trials HD, maar dan veel beter. Dat is een simpele omschrijving, maar in principe genoeg reden om onmiddelijk te zorgen dat je de benodigde Microsoft punten uitgeeft om die game te kopen. Maar voor wie het nog niet duidelijk was: je gaat dit niet uit kunnen spelen. De moeilijkheidsgraad is zo verdomde hoog tegen het einde dat je -uitzonderingen daargelaten- uiteindelijk toch gefrustreerd zult eindigen. Maar tot aan dat punt heb je een onnavolgbare game gespeeld die je verder pusht dan de meeste games tegenwoordig nog durven en de enige reden dat het daarmee wegkomt is dat de mechanieken van het triallen zo goed uitgevoerd zijn. De oneindige stoom geod gesorteerde en makkelijk te vinden nieuwe levels maken het pakket zo compleet dat je het toch moet gaan doen. Troost je: het doet alleen maar pijn zolang je dat zelf toelaat. Er is hoop. Je kunt altijd stoppen.
Trials: Evolution, ontwikkeld door Redlynx en uitgebracht door Microsoft Game Studios voor Xbox Live Arcade op 18 april 2012