Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Als je , al wachtend op het grote nieuws dat er aan zit te komen, niets te doen hebt zijn er ergere manieren om een half uurtje door te komen dan het bekijken van Nintendo’s pre-E3 presentatie. Daarin vertelt baas Satoru Iwata -in zijn eigen tempo- in het Engels over de nieuwe console en wat Nintendo daarmee probeert te bereiken. Dit is naar eigen zeggen zodat Nintendo zich morgen in haar presentatie helemaal kan focussen op de games en niet daar nog eens hoeft uit te leggen wat het idee is achter de console met het tablet erbij. Slim, want die uitleg was hard nodig na het niet al te duidelijke verhaal van vorig jaar. Het meest in het oog springende detail van de presentatie? Nintendo’s online-strategie, of all things.
Ze noemen het de “Miiverse”, wat een soort van Mii Plaza is zoals je dat van de Wii kent, waar al je aangemaakte karakters, die van je familie, je (online) vrienden en de mensen uit je land bij elkaar staan, maar voor Wii U is dat waar de console mee opent. Het mooie is dat op die manier ook wordt getoond wie wat aan het spelen is, want het scherm dat we in de presentatie zagen was gevuld met icoontjes van games en het aantal Mii’s daar omheen liet zien waar die spelers mee bezig waren. Het is een vriendelijke manier van een vriendenlijst, activiteitencentrum en (heel interessant) automatische peilstok van wat mensen aan het spelen zijn.
Die twist op het verbinden van mensen wordt ook doorgevoerd in hoe je met elkaar kunt praten. De slogan “together, better” wordt een aantal keer aangehaald en zo is het ook zeker de bedoeling om (of het nu met mensen in de kamer is of online) meer te communiceren. Zo is er rondom elke game die je speelt een soort van intern forum/commentaarsysteem opgezet zodat je als je aan het spelen bent en er niet meer uitkomt hulp kunt vragen van mensen die ook aan het spelen zijn of kunt kijken wat mensen over de game of een bepaald stuk zeggen, direct vanaf het scherm van de tablet-controller (nee, sorry, die heet nu Gamepadvolgens Nintendo). Je kunt gewoon schrijven, maar ook tekenen (denk aan Flipnote) om kaartjes of schema’s te laten zien aan andere spelers. Ook een videochat via de Gamepad zou snel op te zetten moeten zijn, alles zonder gameplay te onderbreken.
Het werkt allemaal samen om Nintendo’s verhaal -Gamen is zoveel leuker als je het kunt delen) coherenter te maken dan het vorig jaar was, dus als ze nu morgen ook nog een berg gave spellen kunnen laten zien die die functionaliteit optimaal gebruiken en mensen laten zien dat dit toegevoegde waarde heeft staan ze weer een stuk sterker in deze (toch al moeilijke) wedstrijd. Daarnaast werd er trouwens niet heel veel bekendgemaakt behalve het bestaan van een Xbox 360 Pro controller voor mensen die vooral veel multiplatformgames willen spelen en de Gamepad niet zo lang in hun handen willen houden. Niks spannends, vooral logisch. Laten we hopen dat “logisch” een belangrijke pijler in Nintendo’s beslissingen wordt dit jaar, dan komt het toch nog goed.
Verder lezen over Nintendo
Gaming06.11.2024
Nintendo Switch 2 wordt backwards compatible voor Switch-spellen
Gaming31.10.2024
Nintendo lanceert zijn eigen Spotify met Nintendo Music
Gadgets09.10.2024
Nintendo onthult een nieuw product waar we nooit aan hadden gedacht
Gaming05.09.2024
Nintendo kan inpakken: AI kan de volgende Mario-game maken
Entertainment22.08.2024
Het Nintendo Museum opent binnenkort in Kyoto, Japan
op 2 oktober om precies te zijnGaming08.08.2024
Luigi’s Mansion 2 HD review: we zijn verwend met nummer 3
Gaming05.08.2024
Nieuwe trailer van The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom is een roadtrip
Gaming31.07.2024