Het zou maar eens werkelijkheid worden: terwijl je middenin een game zit wordt opeens alles langzamer. Je weet al wat er aan komt en dumpt je controller op de bank om iets te drinken te gaan halen. Want het is commercial time: “Best Brand Soda, you’ve got to try it!” klinkt er uit je TV terwijl “warning: gameplay is about to resume” op je scherm komt. Je grijpt snel je Dualshock 4cweer want over een paar seconden ben je terug waar je was. Op zich niet erg, want je had die bocht in Wipeout 4194 al niet echt zien aankomen en de paar seconden die je teruggezet wordt komen dan wel goed uit. Maar dat is ook het enge. Klotecommercials.
Aan de hand van een patent dat Sony al in 2006 heeft bedacht is deze aanvulling op dat originele idee vorig jaar nog ingeleverd bij het patentbureau onder de welluidende naam “Advertisement Scheme for use with interactive content.” Het is niet duidelijk wat de precieze plannen zijn (het verhaal werd door Eurogamer gevonden via een forumgebruiker) en vermoedelijk zal dit nooit werkelijkheid worden (het is ze in ieder geval verdomme geraden dat dit geen werkelijkheid wordt) maar als je Sony binnenkort hoort praten over het mogelijk maken van gratis of goedkope games voor de Playstation, dan is er dus wel degelijk kans op vertraging die niet onder bullet-time valt, zullen we maar zeggen. Brr.
Ik ben intussen met al dit soort ideeën (en andere mogelijkheden om games te spelen zonder te betalen) steeds meer aan het hopen dat het ouderwets vooraf betalen voor je content niet helemaal gaat afsterven, want ik begrijp wel dat je met de zogenaamd gratis (zoals we allemaal “gratis” een telefoon hebben) methode meer mensen aan het spelen krijgt, maar zeker die eerste periode waarin iedereen switcht van businessmodel wordt een drama voor de speelbaarheid van games. Als elke kans wordt aangegrepen om je acties in klinkende munt om te zetten komt dat de structuur van games niet ten goede. Mag ik anders ergens gewoon betalen? Voor een game die me daarna niet meer lastigvalt en die gewoon een begin en een einde heeft? Ik heb wel 60 Euro hoor, als het moet. Alles beter dan nog een keer die verdomde Best Brand Soda-reclame.