Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Afgelopen woensdag was de eerste FIFA 13 Community Kickoff waar producers Aaron McHardy en Nick Channon van EA Sports aan de pers en een aantal hardcore FIFA fans de eerste footage lieten zien van FIFA 13 en een uitgebreide toelichting gaven op de belangrijkste vernieuwingen in de gameplay. Het belooft een nog mooiere en meer realistische FIFA te gaan worden. Waar de grootste vernieuwing van afgelopen versie, FIFA 12, lag bij tactical defending, ligt de nadruk in FIFA 13 juist op het aanvallende. De aanvallen in FIFA 12 voelen soms wat statisch aan en de intelligentie van je mede-aanvallers laat vaak te wensen over (ze lopen zich vast op de tegenstander of lopen juist als een kip zonder kop de buitenspel val in). Deze zaken zijn onder meer onder de loep genomen. Een overzicht volgt.
1. Attacking AI
Met name op dit vlak is zoals gezegd veel verbeterd. Dicisive Runs zorgen ervoor dat een speler niet zomaar een rechte lijn trekt van A naar B, en bij obstructie gaat staan twijfelen. In FIFA 13 mag je rekening houden met spelers die met een duidelijk doel naar punt B rennen, maar wel rekening houden met de tegenstander. Dit wordt gecombineerd met het zogenaamde ‘Curve to stay onside’, waarbij de speler dus niet zomaar buitenspel rent en moet terugrennen, maar hij houdt netjes in om op het juiste moment te gaan sprinten. Dit komt het realisme flink ten goede. Verder zijn de spelers zich ook meer bewust van hun positie en zullen waar nodig de open ruimte zoeken en bijvoorbeeld met een boogje om de verdediger heen lopen, iets dat tot op heden niet mogelijk was in FIFA.
Bovendien denken de spelers ook nu verder vooruit. De AI is zo aangepast dat de spelers nu ‘weten’ waar de tweede bal terecht gaat komen (de tweede pass). Hiermee creeer je meer aanvallende druk, maar dit werkt ook in verdedigend opzicht zo. Uiteraard zijn al deze verbeteringen afhankelijk van de statistieken van de speler.
2. Complete Dribbling
Precision Dribbling kennen we nog uit voorgaande FIFA, en dit is doorontwikkeld tot Complete Dribbling. Het grote verschil hierbij is het zogenaamde 360 mobility en het loskoppelen van waar een speler naartoe kijkt en loopt. Hierdoor ontstaan veel logischere en vloeiendere bewegingen, zonder dat je continue skillmoves moet uitvoeren. Ook het afschermen van de bal is verbeterd en bij het passeren van een tegenstander bijvoorbeeld vlak bij het strafschopgebied kijkt de aanvaller de verdediger ook echt aan in plaats van er als een blind paard voorbij te rennen.
3. First Touch Control
Een veelgehoorde klacht over FIFA12 was de zogenaamde ‘Perfect Touch’, waarbij spelers (ook als ze helemaal niet goed waren) onmogelijke ballen uit de lucht perfect aannemen, doodleggen en doorpassen of in volle sprint meenemen. Het leek wel alsof de bal vastgeplakt zat aan de voet. Dit is nu aangepast en zorgt voor wederom meer realisme, spelers zullen hiermee ook beter moeten timen (en niet alleen maar sprinten) en er rekening mee moeten houden dat de bal soms opstuit.
4. Player Impact Engine
Voor de liefhebbers: ‘The FIFA12kiss’ is niet meer…de player impact engine is doorontwikkeld en zorgt er nu voor dat als spelers op elkaar komen te liggen ze op een logischere manier opstaan en ‘ontvlechten’. Ook is het physich systeem aangepast en zul je niet meer te maken hebben met de vreemde houding van bijvoorbeeld armen bij vastpakken en passeren. Op het eerste gezicht lijkt dit misschien een wat minder grote aanpassing, maar het gaat een hoop frustratie schelen als je spelers dit keer niet zomaar over elkaar heen struikelen en tijden op het gras blijven liggen. Daarnaast is ook het ‘Push en pull’, oftewel het trekken en duwen van je tegenspeler verbeterd. Zo kun je nu een speler uit balans brengen vlak voordat hij wil schieten of de bal wil aannemen, en is het makkelijker om een speler te blokkeren door in te stappen in zijn looproute. Ook de scheidsrechter is aangepast zodat hij beter kan inschatten of iets wel of niet mag.
5. Tactical Free Kicks
Een andere belangrijke aanpassing waar uitgebreid bij werd stilgestaan is het nemen van vrije trappen. In FIFA 13 is dit systeem gigantisch uitgebreid (misschien wel teveel) en kan je wel 3 tot 4 spelers oproepen om mee te doen in het nemen van de vrije trap (eroverheen stappen, nepschot, afleggen) en is bedoeld om ook teams zonder vrije trap specialisten meer kans te geven om een vrije trap met een doelpunt te belonen. Aan de andere kant is ook de vrijheid voor de verdedigers toegenomen. Zo kun je nu 2x springen, onbeperkt spelers aan je muur toevoegen en, erg leuk, je muurtje naar voren schuiven als de scheids niet kijkt. Overigens moet je dit niet te opzichtig en enthousiast doen, want de scheids kan hiervoor rustig geel geven.
Naast deze grote veranderingen vertelden Nick en Aaron ook dat er een flink aantal nieuwe animaties bij gaat komen, waarbij onder meer voor het vieren van goals, harde passes in combinatie met het eerder genoemde First Touch Control weer tot de mogelijkheden behoren, er een nieuwe pass bijkomt, de half hoge pass (voor korte passes, die net over de voet van de tegenstander gaan) en dat de ‘contain’ functie (het bewaken van een speler) verbeterd wordt zodat je zelf bepaalt aan welke kant je hem bewaakt en zo passlijnen kunt afschermen.
Al met al komt EA met een flinke lijst van verbeteringen en aanpassingen voor FIFA 13. De eerste indruk hierbij is dat deze zaken enorm gaan bijdragen aan een geloofwaardiger spelbeeld en authenticiteit. In dat opzicht hebben ze heel goed geluisterd naar de community, want uit een snelle poll bleek dat authenticiteit het belangrijkste element is waarop FIFA wordt beoordeeld. Als tweede kwam naar boven het lol beleven met je vrienden online. Hoe dit gaat uitpakken is nog maar de vraag. Deze community kickoff ging puur over de gameplay, maar de meeste kritische vragen gingen toch over de vertaling naar online en het is te hopen dat EA daar dit jaar extra aandacht aan besteedt. Gelukkig hebben ze nog even, en de verbeteringen in de gameplay maken mij in ieder geval enthousiast. Ik kijk uit naar FIFA 13!
Verder lezen over EA
Gaming31.10.2024
Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25
Gaming05.09.2024
EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions
Gaming07.08.2024
Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?
Gaming29.07.2024
Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25
plus een uitgebreide Deep Dive-videoGaming16.04.2024
Max Verstappen wederom op cover EA SPORTS F1 24
Gaming20.07.2023
Video: Manuel Bachoore beste speler ter wereld na winst WK FIFA 23
Gaming17.07.2023
5 dingen die je moet weten over EA Sports FC24
Gaming15.07.2023
F1 23 review: lijkt hetzelfde, voelt toch net even anders
Verder lezen over Voetbal
Gaming31.10.2024
Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25
Gaming05.09.2024
EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions
Gaming07.08.2024
Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?
Gaming01.08.2024
Cooler Master en PSV Esports openen Gaming Hub in Eindhoven
Een State-of-the-Art Experience CenterGaming29.07.2024
Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25
plus een uitgebreide Deep Dive-videoMedia02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Tech in Asia20.06.2024
Het EK Voetbal is ondertussen steeds meer een Chinees feestje
Entertainment06.06.2024