Holy shit Minecraft. 6:45AM zaterdagmorgen. Getweet voordat ik naar bed ging. Zondag was het niet anders. Zelfs nu, terwijl ik bezig ben met schrijven voel ik de trek van mijn Xbox. Mijn wereld wacht op me, op mij, mijn online buddy en de random Amerikaan die gisteren onze game binnenkwam en prompt begon met het maken van een echte mijn. En we willen verder. Slaap of geen slaap. Ik weet het: ik ben LTTP. Het fenomeen is al uitgekauwd. Maar voor iedereen die -net als ik- nog niet in deze virtuele blokkendoos is gedoken maar wel een Xbox 360 heeft is er geen excuus meer. Want als deze game zijn klauwen in je krijgt, berg je dan maar.
The Good
Het blijkt erg moeilijk om het speciale dat deze game heeft uit te drukken in woorden, want ik heb zelf ook al tientallen recensies gelezen die me vertelden hoe leuk het was om dingen te bouwen, hoe zeer je je creativiteit kwijt kunt in deze game, maar ik dacht altijd: “dat gaat me wat te ver, driemasters en replica’s van de Enterprise met blokken bouwen” en zeker gezien mijn ervaring met dingen als LittleBigPlanet, Halo 3 Forge en andere games met editors er in leek me dit een typisch geval van even mee spelen en je hebt het wel gezien. En daar zit het verschil. Doordat Minecraft ook vijanden heeft en je wel degelijk rekening moet houden met het feit dat je als de avond in-game valt moet zorgen dat je veilig binnen zit begint het bouwen functioneel. En de balans die daarin gevonden wordt, zodat je gaandeweg meer mogelijkheden krijgt, misschien wat dieper graaft, daarna gaat kijken hoe ver het naar beneden kan, er achter komt dat het goede spul helemaal beneden zit, etc.,etc. is heel goed gevonden.
Doordat de wereld er al is en je hem gaandweg maakt zoals je dat leuk vindt word je nooit geconfronteerd met het spreekwoordelijke lege doek, iets waar ik altijd van op slot ga, creatief gezien. En als je dan toch helemaal los wilt gaan en Super Mario Bros wilt gaan namaken in de vierkante blokken dan kan dat ook en is er zelfs een modus waarin de vijanden uitstaan. Maar ik zou er niet in beginnen. De toevoeging van een tutorial en de versimpeling van het ‘craft’-gedeelte ten opzichte van de PC-versie (je hoeft nu alleen de nodige ingrediënten te verzamelen en ze niet meer correct op een grid te plaatsen om items te maken) vergemakkelijken het proces en zorgen dat je nergens tegen een muur aanloopt waar je niet meer weet hoe nu verder. Het plaatsen van de blokken, de interface en alle andere interacties die je met de wereld en de blokken waar ze uit bestaat hebt zijn in orde en ik heb geen moment het idee gehad dat ik te langzaam kon bewegen of dingen niet makkelijk kon doen in de game. Het is simpelweg de PC-versie zonder verwarring of gedoe.
The Bad
Het is natuurlijk jammer dat je geen oneindige wereld kunt maken (zonder structurele harde schijf is het een onmogelijkheid op de 360), of je eigen servers kunt opzetten, maar dat was ook te veel gevraagd voor een XBLA game. Microsoft laat dat soort dingen gewoon niet toe op Xbox Live en dat moet je ook niet verwachten. Het is echter voor de meeste mensen leuk zat om bij iemand anders de wereld in te duiken en daar te gaan helpen, rondlopen of meekijken. tot 8 spelers tegelijkertijd lijkt me prima, ook al ben je dan wel afhankelijk van of diegene met de wereld aan het spelen is. Dat laatste is natuurlijk jammer, want een soort van gesharede wereld die je met enkele vrienden kon delen was nog beter.
Je zou ook kunnen zeggen dat het niet de echte versie van Minecraft is die de Xboxers te spelen krijgen, omdat de PC-versie al iets verder is en wat extra features heeft gekregen, maar zelfs die wolk heeft een zilveren randje: de ontwikkelaars zijn al druk bezig met het uitbouwen van deze versie, want Mojang heeft al gezegd dat ook deze versie zich zal blijven ontwikkelen, zij het niet met het tempo van de ‘echte’ game.
The Ugly
Het feit dat er nu al meer dan een miljoen stuks van deze game verkocht zijn op XBLA wil niets anders zeggen dan dat de Minecraft-hype nog steeds gaande is. En dat kun je vervelend vinden, of zelfs ertegenin gaan door de game geen kans te geven, maar je doet jezelf tekort. Deze game is een authentiek leuk idee dat terecht de fans heeft gekregen die het heeft, geen tevoren bedacht en gemarket concept dat gemaakt is om mensen zo snel mogelijk aan het spelen te krijgen. Het kunnen vormen van een wereld is gewoon leuk en er is nog geen game die je dat zo makkelijk laat doen dan Minecraft.
Conclusie
Was het nog niet duidelijk? Ik denk dat bijna iedereen die er een uurtje tegenaan gooit of even bij iemand er in springt die ze wat dingen kan laten zien overtuigd zal raken van de kwaliteit van Minecraft. Ja, het is een dure game voor een XBLA-titel, maar dit is er wel eentje die zich in de uren die erin kunnen makkelijk laat rechtvaardigen, als je dat nodig hebt voordat je geld uitgeeft aan een game. Maar het belangrijkste is dat het overleven, bouwen, breken, maken en aanwezig zijn in je eigen unieke wereld al heel snel gaat voelen als thuis. En dat is een gevoel dat maar weinig games je kunnen geven. Dus geniet ervan, maar als je jezelf ook opeens midden in de nacht op de bank realiseert dat je al een uurtje of vier had moeten slapen terwijl je een gang staat uit te hakken, zeg dan niet dat ik je niet gewaarschuwd heb.
Minecraft: Xbox 360 version, ontwikkeld door Mojang en 4J voor Xbox 360 Live Arcade en uitgebracht door Microsoft Game Studios op 9 mei 2012