Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Nu dat de verkoopcijfers voor Heavy Rain, het laatste epos van game-auteur David Cage binnen beginnen te komen lijkt het vermoeden bevestigd: er is een hele groep (voornamelijk oudere) gamers die wel weer toe waren aan iets anders. Wat zegt hij ervan?
In een Gamasutra-interview had hij het volgende te melden: “ik had niet verwacht dat het zo populair zou worden, zelfs Sony was verrast door de snelheid van de verkoop…nu kan ik zeggen: zie je wel! De markt is klaar voor innovatie!”. Niet om nu te zeggen dat Cage het wiel heeft uitgevonden, want ten tijde van de PS2 maakte hij ook al Fahrenheit, waar Heavy Rain veel aan te danken heeft.
Het geeft wat mij betreft wel aan dat de verschillende lagen van de bevolking allemaal hun eigen niche verdienen en die ook heel goed overeind kunnen houden. Deze thriller-game, die met totaal andere emotionele thema’s als zorg voor een kind, schuldgevoel en verwarring aan de slag gaat, is een mooi voorbeeld van de breedte van het medium games en een goed paradepaardje om uit de stal te halen als weer eens iemand roept dat het medium games slechts een juveniele afleiding voor kinderen van alle leeftijden is. Alleen daarvoor verdient de game het al om goed te verkopen, al zitten er gaten in het verhaal en de gameplay af en toe.
Dat zal hoe dan ook betekenen dat er de komende tijd wat meer risico genomen gaat worden, en dat is ook goed: ik wil niemand zijn Call of Duty’s, Gran Turismo’s en Gods of Gears of Warren afnemen (ik wil mij die games niet afnemen!) maar of je er nu door gegrepen bent of niet, een game als Heavy Rain laat je wel een klein stukje vooruit kijken naar een tijd waarbij er ook ruimte is voor bedachtzame gameplay, en andere vormen van spel die je misschien nog niet eens kunt voorspellen nu. Spannend!