Gaming24.05.2010

Alan Wake is verbluffend solide


alan-wake-is-verbluffend-solide.jpg
alan-wake-is-verbluffend-solide.jpg

Ben ik zo meegesleept door de setting en het verhaal in Alan Wake omdat ik vroeger Stephen King-boeken verslond? Ik durf het niet te zeggen. Maar als het geen nostalgie is, waarom ben ik dan zo kapot van een game die sec bekeken helemaal niet zo speciaal of innovatief is en eigenlijk zijn beste troef al na een paar uur uit heeft gespeeld?
Laten we beginnen met atmosfeer. Een Twin Peaks-achtige setting die zelfs in de scènes overdag beklemmend werkt en de magistrale mist en belichting van de donkere bossen ’s nachts versterken dat gevoel dat er shit aan de hand is net buiten je blikveld, een idee dat terugkomt in de gevechten met de duistere figuren die je aanvallen terwijl je op zoek naar je vermiste vrouw door de (echt fantastisch natuurlijk aanvoelende) bossen dwaalt.
Het is te marken dat er door de lange ontwikkelingscyclus (5 jaar!) veel tijd is geweest om deze game op te poetsen: ik heb sinds Resident Evil 4 niet meer zo’n coherent gevoel gehad bij een game, dat idee dat alles tot in de puntjes is zoals het bedoeld is door de schrijvers. Speaking of which: in een game over een schrijver verwacht je een verhaal dat je niet kunt voorspellen voordat de eerste 10 minuten voorbij zijn, en dat krijg je: de thriller die hangt op het principe dat schrijver Wake een horror-verhaal heeft geschreven waar hij zich niets van herinnert en waarin hij en zijn vrouw bij aankomst in een slaperig stadje een hoofdrol blijken te spelen voltrekt zich in stijl.
Slim detail is dat een cliché als de typische verzamelobjecten (de pagina’s van Wake’s manuscript) zowaar gebruikt wordt om het verhaal te ondersteunen: je kunt -omdat het boek al af is- een glimp in de toekomst van de game krijgen, wat je extra op spanning zet op het moment dat je een stuk herkent uit de teksten. De verhaalopbouw en stroom wordt binnen de episodes waarin de game is opgedeeld goed gevolgd, met pieken en dalen op het juiste moment en leuke secundaire karakters en dialogen. De afloop zal niet voor iedereen bevredigend zijn, maar dat is, zoals het hoort, een smaakkwestie en geen product van onkunde aan de kant van het het schrijfteam.
De gimmick waar gevechten op draaien in de game is beter uitgewerkt dan ik had verwacht: het feit dat je een vorm van licht op de duistere figuren moet richten om ze überhaupt kwetsbaar te maken voordat je kunt beginnen met de aanval zorgt zelfs bij de simpelste vijanden dat er altijd een lichte paniek ontstaat als je signaalflares (Alan Wake’s variant van de raketwerper) op zijn en er met zaklamp en proppenschieter gewerkt moet worden.
De dynamiek van licht en donker wordt wel niet genoeg uitgebuit: het idee dat je op sommige momenten licht moet maken had tot ernstig spannende momenten kunnen leiden, net zoals een iets grotere variatie of verrassing in de vijandenkeuze, maar die kansen zijn vreemd genoeg blijven liggen, waardoor je na een paar uur een dipte krijgt in de beleving omdat de herhaling te veel wordt.
Alan Wake is veel dingen vooral niet: een episodische game die niet in episodes verkrijgbaar is, terwijl het prima had gewerkt. Een ogenschijnlijke survival horror-game die je niet laat schrikken, maar je wel een onbehaaglijk gevoel geeft. Een exclusieve Xbox 360-titel die bezitters van een Playstation niet zal doen overwegen om over te stappen, maar wel een mooie aanwinst is voor de 360-portfolio.
Bovenal is Alan Wake niet wat veel mensen er van hadden verwacht, en zoals bij veel dingen die zo lang in de pijplijn hebben gezeten staan die -valse- verwachtingen het plezier al bij voorbaat in de weg. Ik zeg: niet doen. Vergeet alles wat je van Alan Wake wist en speel het spelletje mee, dan krijg je één van de betere actie-adventures van de laatste paar jaar. Want Wake is nog een ding niet: slecht

Net zoals vele kinderen van de jaren ’80 verslond ik vroeger Stephen King-boeken, dat was de tijd dat de inmiddels gemarginaliseerde man nog spannende bestsellers schreef over onverklaarbare gebeurtenissen. Is dat waarom ik zo meegesleept ben door de setting en het verhaal in Alan Wake? Ik durf het niet te zeggen.

Maar als het geen nostalgie is, waarom ben ik dan zo kapot van een game die sec bekeken helemaal niet zo speciaal of innovatief is en eigenlijk zijn beste troef al na een paar uur uit heeft gespeeld.

Laten we beginnen met atmosfeer. Een Twin Peaks-achtige setting die zelfs in de scènes overdag beklemmend werkt en de magistrale mist en belichting van de donkere bossen ’s nachts versterken dat gevoel dat er shit aan de hand is net buiten je blikveld, een idee dat terugkomt in de gevechten met de duistere figuren die je aanvallen terwijl je op zoek naar je vermiste vrouw door de (echt fantastisch natuurlijk aanvoelende) bossen dwaalt.

Het is te marken dat er door de lange ontwikkelingscyclus (5 jaar!) veel tijd is geweest om deze game op te poetsen: ik heb sinds Resident Evil 4 niet meer zo’n coherent gevoel gehad bij een game, dat idee dat alles tot in de puntjes is zoals het bedoeld is door de schrijvers. Speaking of which: in een game over een schrijver verwacht je een verhaal dat je niet kunt voorspellen voordat de eerste 10 minuten voorbij zijn, en dat krijg je: de thriller die hangt op het principe dat schrijver Wake een horror-verhaal heeft geschreven waar hij zich niets van herinnert en waarin hij en zijn vrouw bij aankomst in een slaperig stadje een hoofdrol blijken te spelen voltrekt zich in stijl.

alwake31.jpg
alwake31.jpg

Slim detail is dat een cliché als de typische verzamelobjecten (de pagina’s van Wake’s manuscript) zowaar gebruikt wordt om het verhaal te ondersteunen: je kunt -omdat het boek al af is- een glimp in de toekomst van de game krijgen, wat je extra op spanning zet op het moment dat je een stuk herkent uit de teksten. De verhaalopbouw en stroom wordt binnen de episodes waarin de game is opgedeeld goed gevolgd, met pieken en dalen op het juiste moment en leuke secundaire karakters en dialogen. De afloop zal niet voor iedereen bevredigend zijn, maar dat is, zoals het hoort, een smaakkwestie en geen product van onkunde aan de kant van het het schrijfteam.

De gimmick waar gevechten op draaien in de game is beter uitgewerkt dan ik had verwacht: het feit dat je een vorm van licht op de duistere figuren moet richten om ze überhaupt kwetsbaar te maken voordat je kunt beginnen met de aanval zorgt zelfs bij de simpelste vijanden dat er altijd een lichte paniek ontstaat als je signaalflares (Alan Wake’s variant van de raketwerper) op zijn en er met zaklamp en proppenschieter gewerkt moet worden.

alwake1.jpg
alwake1.jpg

De dynamiek van licht en donker wordt wel niet genoeg uitgebuit: het idee dat je op sommige momenten licht moet maken had tot ernstig spannende momenten kunnen leiden, net zoals een iets grotere variatie of verrassing in de vijandenkeuze, maar die kansen zijn vreemd genoeg blijven liggen, waardoor je na een paar uur een dipte krijgt in de beleving omdat de herhaling te veel wordt.

Alan Wake is veel dingen vooral niet: een episodische game die niet in episodes verkrijgbaar is, terwijl het prima had gewerkt. Een ogenschijnlijke survival horror-game die je niet laat schrikken, maar je wel een onbehaaglijk gevoel geeft. Een exclusieve Xbox 360-titel die bezitters van een Playstation niet zal doen overwegen om over te stappen, maar wel een mooie aanwinst is voor de 360-portfolio.

alwake2.jpg
alwake2.jpg

Bovenal is Alan Wake niet wat veel mensen er van hadden verwacht, en zoals bij veel dingen die zo lang in de pijplijn hebben gezeten staan die -valse- verwachtingen het plezier al bij voorbaat in de weg. Ik zeg: niet doen. Vergeet alles wat je van Alan Wake wist en speel het spelletje mee, dan krijg je één van de betere actie-adventures van de laatste paar jaar. Want Wake is nog een ding niet: slecht.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Microsoft

Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit

Even snel iets kopieren-plakken is er niet meer bij voor mensen die Klassieke Outlook gebruiken. Maar er is een oplossing.

Online04.11.2024

Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit

Er is een workaround
Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit

Eerst leek de wereld er nog niet klaar voor en nu is het juist Microsoft zelf dat er niet klaar voor is. Recall is weer uitgesteld.

Artificial Intelligence31.10.2024

Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit

Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot

Microsoft voegt nieuwe, AI-agents toe aan Copilot. Ze zijn geheel zelfwerkend, dus ze verrichten allerlei taken die werk uit handen nemen van menselijke medewerkers.

Artificial Intelligence22.10.2024

Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot

5 handige programma’s voor online samenwerken

Online samenwerken kan voor problemen zorgen: miscommunicaties ontstaan vrij snel. Met deze tools gaat samenwerken beter.

Online11.10.2024

5 handige programma’s voor online samenwerken

Microsoft breidt zijn AI-hulp Copilot uit en zet Recall toch door

AI is nog flink in ontwikkeling, maar de innovaties volgen elkaar in een rapper tempo op dan ooit. Dat stelt Microsoft, het IT-bedrijf dat zelf ook flink innoveert met zijn Copilot-AI.

Artificial Intelligence02.10.2024

Microsoft breidt zijn AI-hulp Copilot uit en zet Recall toch door

OpenAI is van plan om ChatGPT steeds duurder te maken

Voor het einde van het jaar zou de prijs van ChatGPT met 2 dollar worden opgehoogd, zo blijkt uit een investeringsrapport. In 5 jaar tijd wordt dat 44 dollar per maand.

Artificial Intelligence01.10.2024

OpenAI is van plan om ChatGPT steeds duurder te maken

Microsoft Copilot komt met Pages: een ultiem samenwerkdocument

Microsoft kondigde Copilot Wave 2 aan in een livestream. Eén van de handigste nieuwe taken is Pages waarmee samenwerken beter moet gaan.

Artificial Intelligence17.09.2024

Microsoft Copilot komt met Pages: een ultiem samenwerkdocument

Oprah leidt een panel met belangrijke mensen in AI: de wereld is verbaasd

Oprah presenteert een tv-special om te vertellen hoe AI het dagelijks leven beïnvloedt en er zitten bekende mensen uit de tech-industrie bij om dat verhaal te doen.

Artificial Intelligence04.09.2024

Oprah leidt een panel met belangrijke mensen in AI: de wereld is verbaasd

Verder lezen over Xbox 360

Het is over en uit met de Xbox 360 Store

Wil je iets downloaden uit de Xbox 360 Store, dan kom je bedrogen uit. Of nou ja, bedrogen: Microsoft heeft al lang geleden aangekondigd dat het de winkel zou sluiten en nu is-ie dicht.

Gaming29.07.2024

Het is over en uit met de Xbox 360 Store

Minecraft: Story Mode nu beschikbaar op Xbox 360 voor € 100 per aflevering

Omdat gamestudio Telltale games, de makers achter verhalende games als The Wolf Among Us, The Walking Dead en Game of Thrones, kortgeleden zijn deuren heeft gesloten verdwijnt Minecraft: Story Mode voorgoed uit alle virt...

Gaming19.06.2019

Minecraft: Story Mode nu beschikbaar op Xbox 360 voor € 100 per aflevering

Wees gewaarschuwd!
Dit is hem: de Xbox Adaptive Controller

Microsoft introduceerde deze week de Xbox Adaptive Controller, de eerste betaalbare en eenvoudig configureerbare Xbox draadloze controller die speciaal is ontwikkeld voor gamers met een lichamelijke beperking. Deze aanko...

Gaming18.05.2018

Dit is hem: de Xbox Adaptive Controller

Fable Anniversary: een te verouderde klassieker

Nostalgie is een verraderlijke emotie. Mensen maken van een mooie jeugdherinnering altijd meer dan het oorspronkelijk was. Teleurstelling ligt dus altijd op de loer. Soms valt het mee. De herziende versie van Halo: Co...

Gaming21.02.2014

Fable Anniversary: een te verouderde klassieker

Microsoft verhoogt de veiligheid van Xbox Live na onthullingen NSA

Edward Snowden maakt de hele planeet gek. Je wordt overal bekeken en gevolgd door de NSA of vergelijkbare organisaties als je zijn gelekte documenten mag geloven en natuurlijk was het maar een kwestie van tijd totdat dui...

Gaming14.12.2013

Microsoft verhoogt de veiligheid van Xbox Live na onthullingen NSA

Battlefield 4 is slechts een blauwdruk

Je kent de vraag wel: welke is beter, Battlefield of Call of Duty? Een vraag die niet te beantwoorden is, beide series staan als een huis. De een zweert bij CoD, de ander bij Battlefield. Zelf sta ik in het midden, ik he...

Gaming14.11.2013

Battlefield 4 is slechts een blauwdruk

Later vandaag: Next-Gen (Durango) Xbox live event

Microsoft en Sony zijn druk bezig met een nieuwe console. Daarmee zit er ook gelijk een nieuwe generatie console games aan te komen. Daarvan is Call of Duty: Ghosts al aangekondigd en tijdens het Xbox event, dat later va...

Technology21.05.2013

Later vandaag: Next-Gen (Durango) Xbox live event

Nieuwe Xbox heeft geen altijd-internet-verbinding nodig

Die volgende Xbox console, waarover op 21 mei meer bekend wordt, zal geen constante verbinding met internet nodig hebben voor het spelen van games, zo blijkt nu. Een gerucht waarover al veel te doen was.Microsoft lijkt b...

Gaming07.05.2013

Nieuwe Xbox heeft geen altijd-internet-verbinding nodig