De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Zo’n 33% van de Nederlandse vrouwen is met grote regelmaat op gamesites te vinden. Ze doen dat dan gemiddeld een kwartier tot een uur per dag. Dat bleek uit een onderzoek gedaan in december vorig jaar. Om te kunnen voorzien in de groeiende behoefte aan meer inzicht in gamend Nederland is door TNS NIPO en Newzoo het Nationaal Gaming Onderzoek 2008 gelanceerd.
Een eerder onderzoek in de zomer van 2007 had al uitgewezen dat vrijwel evenveel Nederlandse vrouwen als mannen regelmatig, gemiddeld minstens een kwartier per dag, een game spelen. Ongeveer de helft van de Nederlandse vrouwen speelt wel eens games op een computer. Maar wat voor een soort games spelen ze dan en waar doen ze dat?
Vrouwen: liever alleen en online
Het populairst zijn games/spelletjes op game websites, de zogenaamde game portals. Maar liefst een op de drie Nederlandse vrouwen (36%) speelt hier games. Er zijn in Nederland meer dan honderd van deze gameportals, maar vier steken er bovenuit wat betreft aantal gebruikers: zylom.nl, spele.nl, spelletjes.nl en funnygames.nl. Van alle vrouwen die spelen doet driekwart (75%) dat gemiddeld een kwartier tot een uur per dag.
“Meest populaire games bij deze vrouwen zijn puzzel-, woord- en online bordspelletjes waarbij er altijd wel een variant van Mahjong in de top drie staat“, aldus Karin Ruiten van Spill Group, een Nederlands bedrijf dat wereldwijd 60 miljoen unieke bezoekers per maand begroet op haar 30 gameportals (onder meer spelletjes.nl).
Mannen: liever samen en actie
Het populairst bij de Nederlandse mannen zijn de games die men heeft gekocht op CD-rom/DVD, waarbij men alleen tegen de pc of zichzelf speelt. 37% van alle mannen speelt dergelijke games. Ook worden deze spellen vaak in groepsverband gespeeld. Een dergelijke game via internet tegen anderen spelen doet bijna een vijfde (17%) van de mannen tegen slechts een op de tien (9%) vrouwen. Deze online games zijn vaak strategie- en actiegames. Duidelijk is dat met name jongens erg veel spelen, 44% van alle jongens van 13-19 jaar speelt gemiddeld meer dan een uur per dag games.
Games van adverteerders ook populair bij vrouwen
Populair onder vrouwen zijn ook games die worden aangeboden door bekende merken, ook wel branded games of advergames genoemd, waarbij bijvoorbeeld een prijs te winnen valt. Een op de vijf Nederlandse vrouwen (21%) speelt deze weleens. Slechts 13% van de mannen laat zich hiertoe verleiden.
“Deze spelletjes worden om verschillende redenen door adverteerders ingezet. Soms om bekendheid te geven aan een nieuw product, soms om e-mailadressen te verzamelen en ook wel eens om mensen iets te leren. Servershuffle.nl is een game van HewlettPackard (HP) waarmee zij e-mailadressen verzamelen in een heel specifieke doelgroep: IT systeembeheerders. Een leuk educatief voorbeeld is DeBliksems.nl ontwikkeld voor het Nuon onderdeel Continuon. De spelletjes kunnen heel simpel zijn en toch leuk en verslavend“.
Verder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024