Tja, het zou weer eens niet: tijdens Capcoms Captivate evenement lieten ze een heel aantal games zien, waaronder een belangrijke nieuwe, maar zoals elke keer dat Captivate gehouden werd, lekte alles weer iets te vroeg uit. Het grootste nieuwe nieuws is dat er een Lost Planet 3 komt. Verrassend, zeker omdat Lost Planet 2 dusdanig tenenkrommend slecht ontvangen is (en terecht!) dat je niet van een uitgever verwacht dat ze het nog eens gaan proberen. Maar Capcom doet dat wel en gaat nog een stap verder: ze hebben Spark Unlimited ingehuurd voor de klus. Een ontwikkelaar wiens twee eigen games gemiddeld 45 punten op Metacritic wisten te scoren (en terecht!.) En toch ziet de trailer er goed uit. Wat is hier aan de hand?
Nou ja, gek genoeg lijkt Spark geleerd te hebben van haar fouten, want de oh zo belangrijke ijzige sfeer die Lost Planet kenmerkte is weer terug. Doordat LP3 chronologisch voor de eerste game is gezet is het weer alles wit dat de klok slaat, met een “gewone” man met een enorme mech die de kost verdient door op de ijsvlakten van EDN III thermal energy uit de grond te boren. Het managen van je temperatuur is terug maar verder lijkt deze game in niets op het laatste deel, maar meer op een kruising tussen LP1 en Dead Space, dat laatste door de interface en de ogenschijnlijk grotere focus op de gevechten met de Akrid in plaats van met andere mechs. Het is nog vroeg, de game komt pas in 2013 uit, maar ik ben gematigd optimistisch. Met de nadruk op gematigd.
Dan was er natuurlijk nog Resident Evil 6, waar schijnbaar al meer dan twee jaar met een man of 600(!) aan gewerkt wordt. Dit vermoedelijk laatste deel van deze generatie consoles zal een groot deel van de verhaallijnen die we in de laatste paar games hebben gezien bij elkaar brengen en je kunt in de loop van de game zowel met Leon S. Kennedy, Chris Redfield en nieuw karakter Jake Muller (de zoon van Wesker, voor wie dat stukje info weet te waarderen) spelen. Dat betekent een hele hoop afwisseling, niet alleen maar in de locaties maar ook vooral in de vijanden. Ja, er zijn zombies, zoals je die gewend bent van de pre-RE4 games, maar ook nieuwe dingen zoals de J’avo, monsters die elke keer dat je op ze schiet muteren naar een andere soort en waar je dus constant anders mee moet omgaan.
Het feit dat deze RE nog meer op actie gericht lijkt brengt ook met zich mee dat de vijanden gevaarlijker zijn, dus meer 28 Days Later dan Dawn of the Dead, maar je bent nu ook beter voorbereid op al dat geweld. Geloof het of niet, maar je kunt nu schieten en lopen tegelijk. Het is uiteindelijk vrij bizar dat het zo lang geduurd heeft voordat deze serie doet wat alle andere shooters al sinds 2003 aan het doen zijn, maar beter laat dan nooit. En er zijn meer modernismen die het jonge nieuwe team dat de nieuwe RE op zich heeft genomen heeft geïntroduceerd, zoals het vervagen van de lijn tussen de dingen die je zelf doet en de gescripte momenten of zelfs cutscenes, zoals een Uncharted dat al doet. Het laat zien dat we van deze RE meer mogen verwachten dan van het schamele Operation Raccoon City en dat doet de burger goed. De release is al eind oktober, dus dat is niet eens meer zo heel lang, dus reken er maar op dat we veel meer gaan zien van Resident Evil 6.
De andere grote demo was van Devil May Cry oftewel DMC, de reboot van de franchise die Capcom (ook al) uitbesteed heeft aan een andere ontwikkelaar, namelijk Ninja Theory. Die gaan hopelijk als eerste bewijzen dat dit rondje “geef het maar aan Fikkie” wel succesvol kan zijn, iets dat de trailers lijken te staven. Eerlijk gezegd was ik ook geen fan van de nieuwe Dante, die zo achter het drumstel bij Placebo kan gaan zitten, maar het werkt wel en de actie heeft er niets onder te lijden gehad, dus ik twijfel er niet aan dat ik er wel aan zal wennen.
Interessant is dat het combosysteem, waar een game als DMC het van moet hebben, opengegooid is waardoor het direct duidelijk is of je goed aan het scoren bent. Alle moves hebben een puntenscore en die zie je ook direct, wat samen met de aangepaste besturing (elke standaardknop staat voor een actie en de schouderknoppen werken als modifier daarvan) ervoor zal moeten zorgen dat de game zich kan meten met de eerste en derde game uit de serie. Althans, dat hopen we. De game zou dit jaar moeten uitkomen, maar het zal me niet verbazen als die een beetje slipt en doorschiet naar 2013.