Games maken als hobby. Het bestaat. Games maken als wedstrijd. Ook dat bestaat. Combineer die twee en je krijgt een top game, althans, in theorie. De Creative Game Challenge laat middelbare scholieren aan de slag gaan met Game Maker om een game te maken rond een bepaald thema. Dit jaar is dat thema botsen. Hoe je dit thema interpreteert – figuurlijk of letterlijk – mag je zelf weten. Gisteren was de deadline, mijn game was op tijd af. Maar het was niet altijd even makkelijk, laat ik jullie een rondleiding geven door het proces van een game maken.
Het begin. Misschien wel het lastigste moment van allemaal. Je krijgt een thema, de eis dat het bestand kleiner moet zijn dan 25 Mb en de regel dat alles royalty free moet zijn, zij het zelf gemaakt, zij het van het internet, zolang je het maar mag gebruiken van de daadwerkelijke eigenaar zonder dat je een licentie hebt gekocht. Zware eisen? Nee, helemaal niet. Een game gemaakt met Game Maker is minimaal 2Mb, plaats zat dus. Het moeilijkste zit in het concept. Omgeving, verhaal, relatie met het thema en interessante gameplay, alles is belangrijk. Vandaar dat er ook een groot aantal zware keuzes voor je neus staan.
De game die ik met mijn team (broertje en vriend) heb gemaakt heet Galaxy Defence. Het basisidee was om een game te maken waarin je planeten moet verdedigen tegen een meteorietenregen. In het begin wouden we dit nog doen met een shop waarin je wapens kon unlocken, maar van dat idee zagen we al snel af. Het was al lastig genoeg om een paar originele wapens en schilden te bedenken! Met wat creatieve ingevingen zijn we gekomen op 6 verschillende wapens en 6 verschillende schilden. En geheel toevallig kent de game ook 6 levels en zodoende 6 verschillende planeten. Vreemd, want nergens was dit besproken, puur toeval dus.
Hoewel in de credits duidelijk staat wie wat heeft gedaan was dat niet zo. Zo hebben we allemaal aan het verhaal meegeholpen, allemaal ideeën ingebracht en allemaal wel wat ontworpen. Dat is lastig, zeker als je een taak, maximaal twee boven je naam moet zetten. Een ding was wel duidelijk: Ik programmeer, om de doodsimpele reden dat ik de enigste ben die dat kan. Maar ook dat brengt een hoop stress met zich mee, mensen die zelf 0 af weten van programmeren overschatten programmeerwerk wel eens. Dat zorgt voor een aantal vervelende – voor de programmeur misschien wel kwetsende – situaties waarvan de kern zoiets is als ‘Dat noem jij een kunstmatige intelligentie! Een grassprietje is nog slimmer dan dat!‘. Leuk hoor, zo’n reactie op 3 uur werk! Maar wel begrijpelijk, want ik deed het zelfde bij enkele ontwerpen.
En dan is het zover, de deadline nadert en het laatste wat moet worden gedaan is het testen. Dat testen resulteert dan ook altijd weer in wat dingen finetunen. Bij ons was dat vrijwel niet nodig: Tijd over, wat nu? Ach, dan maken we toch maar een trailer. Zo gezegd zo gedaan. Galaxy Defence is ingeleverd, de trailer is af. Nu maar afwachten en hopen op dat ene mailtje waarin staat dat we zijn genomineerd. Tot die tijd wachten we rustig af en werken we verder aan nieuwe, ambitieuze games.
Galaxy Defence is vanaf deze website te downloaden.