Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Als er één serie deze generatie consoles heeft gedefinieerd voor mij is het wel Assassin’s Creed. Toen ik de eerste keer in een levende stad rondliep en daar kon gaan en staan waar ik wilde was dat een speciale ervaring. Maar dat was toen. Intussen heb ik al zoveel torens beklommen en historische steden doorkruist in de vier delen die Ubisoft’s grootste franchise tot nu toe heeft gehad dat ik het wel geloofde, zeker na het ietwat teleurstellende Revelations. Assassin’s Creed 3 heeft echter -naast de interessante tijdsperiode waar het zich in afspeelt- nogal wat te bieden aan AC-veteranen.
Je hebt al gehoord dat AC3 zich tijdens de onafhankelijkheidsstrijd in Amerika gaat afspelen, en dat klopt. We zitten rond het jaar 1753 en de Amerikanen proberen onder leiding van George Washington onder het juk van de Engelse Redcoats uit te komen. In die periode speel je als een half indiaan/half Engelsman genaamd Connor die sluipmoordenaar is geworden nadat zijn geboortedorp in de as is gelegd door de Engelsen. Het feit dat Connor een indiaan (sorry hoor, native American laat ik voor de overgevoelige Amerikanen) is zie je terug in zijn arsenaal: hij loopt primair rond met een Tomahawk en met een pijl en boog. Natuurlijk zijn er ook nog verborgen messen en andere wapens die je van de sluipmoordenaars gewend bent en Connor kan ook de wapens van de Redcoats gebruiken om ze mee neer te schieten. Want ja, er wordt geschoten, al duurt het herladen erg lang en krijg je dus doorgaans maar één kans om iemand neer te schieten.
De grootste verandering naast het verhaal is dat de setting zorgt voor meer variatie in het terrein dat je kunt beklimmen. Een flink gedeelte van de game zal bestaan uit (al dan niet besneeuwd) natuurgebied waarin je je door de boomtoppen kunt voortbewegen en rotspartijen kunt beklimmen. De demo liet zien hoe Connor een groepje Redcoats naderde die iets verderop op een zandpad aan het rijden waren, zich via de takken van verschillende bomen boven de kar (toevalligerwijs gevuld met hooi) die het groepje afsloot om zo een nederzetting binnen te komen. Wat direct opviel is dat de organische manier waarop een bos groeit en de alternatieve paden die je daardoor krijgt zonder al te veel problemen werden overbrugd door Connor. Zolang je ongeveer de juiste richting uitgaat zal de vernieuwde animatie de rest doen en je op natuurlijke wijze door de bomen, struiken en rotsen laten bewegen. De besturing is aangepast zodat het makkelijker is om te parcour’en en je niet allerlei rare knoppencombinaties moet beheersen om iets te kunnen doen.
Het weer en de natuur spelen ook een veel grotere rol dan eerder in de serie. Zo is er in het bosgebied ook een heel ecosysteem aan dieren neergezet, die op zichzelf reageren op wat er om hen heen gebeurt. Je kunt ze ook jagen en zo aan items komen, afhankelijk van de manier waarop je dat doet. Zoals de indianen vroeger de hele buffel gebruikten, zo krijg je ook meer voordeel als je een dier slacht op de ouderwetse manier. Maar het is ook zo dat er verschil in de omgevingen zal zijn naar mate de seizoenen (afhankelijk van het verhaal) vorderen, zodat een stuk opeens besneeuwd is en je daar dus een stuk minder makkelijk doorheen komt. Ook hier zie je de animatie zijn werk doen, bijvoorbeeld in een ander stukje demo waar Connor door de diepe sneeuw heen moet rennen en je ook aan het tempo en de animatie ziet dat hij zijn benen bijna tot aan zijn kin moet optillen om een volgende stap te zetten.
Naast het grote natuurgebied zijn er natuurlijk ook wat nederzettingen waar de basis van de Verenigde Staten is gelegd. En als ik zeg ‘nederzetting’ dan moet je niet denken aan een aantal hutjes waar het hoogste punt de dorpskroeg is. Ja, er zijn kleine plaatsjes zoals Lexington, maar er zullen grote steden als havenstad Boston en het (ook toen al) grote New York inzitten. Die steden doen qua grootte in de game niet onder voor de steden in eerdere AC games, zeker omdat ze -veel meer dan de eerdere games- leven. Er is veel meer ruimte voor verschillende gedragingen van mensen, er spelen kinderen op straat, de visboer wil je een vis verkopen als je langs hem loopt en zo zijn er nog een aantal leuke details die we in de korte demo konden zien.
Ook zagen we een achtervolging die Connor via een marktkraam en een laag boompje op een dak van een huis bracht, waar opeens een mevrouw een dakraam opendeed en we, zoals het hoort in achtervolgingen, langs de verraste vrouw door het huis heen ontsnappen aan de Engelsen. Die openslaande ramen waren wel heel mooi getimed, dus dat riekt naar een precies gescript moment dat je maar één keer ziet, maar de mogelijkheid om via de binnenkant van huizen de aandacht van je af te krijgen is een leuke variant op de eeuwige hooiberg. Als dat ook betekent dat we bij het binnenlopen van een huis niet hoeven te wachten zou dat helemaal te gek zijn.
Een volgend stukje demo liet zien dat het conflict waar je in principe middenin zit altijd merkbaar is en dat je er soms zelfs gebruik van moet maken. Connor moest namelijk terwijl een groot offensief gaande was een doelwit vermoorden. Ubisoft claimt dat er zo’n 2000 karakters tegelijkertijd op het scherm kunnen zijn in de engine, maar dat leek wat overdreven. Desalniettemin was het een serieus groot gevecht, met honderden manschappen, bulderende kanonnen en een beperkte mate van beschutting die in combinatie met de chaos rondom genoeg was om door de linies heen te sluipen en via een zijpaadje de generaal te vinden en een kopje kleiner te maken. Het was niet zo dat er een echt AI-gestuurd gevecht tussen honderden karakters plaatsvond, maar de beleving van het slagveld was goed genoeg om het rennen van cover naar cover te laten overkomen alsof het echt gevaarlijk was.
Het geeft vooral aan dat de schaal waarop Assassin’s Creed 3 zich wil laten gelden groot is. Het team dat er aan werkt (stuk voor stuk de top van de mensen die aan de serie gewerkt heeft) is al drie jaar ermee bezig en het is feitelijk de eerste keer dat er echt iets aan Assassin’s Creed is veranderd sinds we Ezio voor de eerste keer konden besturen. Het is Ubisoft er veel aan gelegen om duidelijk te maken dat we dit keer meer kunnen -en mogen- verwachten dan de gebruikelijke jaarlijkse upgrade. Alleen al de manier waarop de natuur nu een echte rol speelt in de game zal veel verschil maken. We zagen hoe Connor een gewond doelwit kan volgen door diens bloedspoor door de sneeuw te tracken en zelfs ervoor kan zorgen dat de wolven het karwei afmaken als het doelwit al genoeg bloed verloren heeft. Voeg daaraan toe hoeveel meer moeite gestoken is om de wereld een compleet en levend iets te maken en dan kun je zien dat dit weer een Assassin’s Creed is om je serieus op te verheugen.
Dat ligt natuurlijk ook aan de setting en de karakters die dat mogelijk maakt. Connor lijkt een karakter waar genoeg achtergrond bij verzonnen kan worden om hem interessant te maken en de setting van Amerika in deze roerige periode van de geschiedenis geeft de ontwikkelaars de vrijheid om heel veel intrige en complottheorieën te verwerken in een belangrijke periode in de Amerikaanse geschiedenis. Karakters als George Washington, Benjamin Franklin, Thomas Jefferson zijn zelfs voor ons Europeanen bekend en die zul je dus weer zien in een rol die lijkt op wat de geschiedenisboeken zeggen dat ze hebben gedaan, maar dan met een flinke scheut ‘National Treasure’-saus er overheen. Natuurlijk wordt er naast het historische gedeelte ook nog iets gedaan met Desmond en zijn futuristische verhaallijn, maar daar wilde Ubisoft niet veel over kwijt tijdens de presentatie.
Tussen nu en de release op 31 oktober zal er nog veel bekendgemaakt worden over AC3, maar vooralsnog moet je vooral weten dat de game er verdomde goed uitziet, dat het verplaatsen van je sluipmoordenaar door de wereld beter zal zijn dan het tot nu toe is geweest en dat de nieuwe setting prima werkt (al blijft het raar dat Connor een kap draagt) binnen de serie. Assassin’s Creed was toe aan een frisse wind, en die lijkt het derde deel dan eindelijk naar binnen te blazen. En zo zou dit dus inderdaad wel eens een revolutie kunnen worden, als Ubisoft zich aan alles houdt dat ze op de presentatie beloofden.
Verder lezen over Ubisoft
Gaming11.09.2024
Star Wars Outlaws review: een ver heelal vol smokkelroutes
Gaming04.09.2024
Star Wars Outlaws is nu beschikbaar voor iedereen
+ winactie Hasbro PulseGaming11.06.2024
Geniet van een klein kwartier Assassin’s Creed: Shadows-gameplay
Gaming21.05.2024
XDefiant: een free-to-play shooter van Ubisoft
met Crossplay-mogelijkhedenGaming10.04.2024
Star Wars Outlaws: waar je de criminele onderwereld van Star Wars ontmoet
Gaming15.09.2023
Waarom Avatar: Frontiers of Pandora op je verlanglijstje hoort
Gaming13.06.2023
Ubisoft Forward – de grootste aankondigingen, zoals Avatar
Gaming23.11.2022