Morgen gaat het dan toch gebeuren:dan komt eindelijk Angry Birds 2 op de markt. Geen extra levels met een vrolijk randje, geen update van het origineel, nee, echt een Angry Birds met een nieuwe variant op de gameplay, waarbij de regels herschreven worden. En dus ook het moment van de waarheid voor ontwikkelaars Rovio. Want die hadden me nogal praatjes over hoe groot de culturele impact van de game zou moeten worden, iets dat we nu gaan meemaken. Niet dat we er overmorgen al iets nuttigs over zullen kunnen zeggen (al zal dat Rovio niet tegenhouden om een mooi cijfer de wereld in te slingeren in een persbericht) maar nu gaan we zien of de serie echt niet meer weg te denken is uit het game-landschap. Ik ben zelf erg benieuwd, want hoe graag ‘echte gamers‘ zich ook afzetten tegen deze monsterhit, het eerste deel was wel een verdomd leuk spelletje. En daar wil ik best meer van.
Het is slim om wat ideëen te gebruiken die doen denken aan Super Mario Galaxy, met kleine planeetjes die hun eigen zwaartekracht uitoefenen en zo de baan van je geworpen vogel beïnvloeden. Het geeft Rovio de mogelijkheid om ongelimiteerd te klooien met variabelen en dat maakt Angry Birds Space iets om naar uit te kijken. Nu dat ik er zo over nadenk is het eigenlijk wel grappig: voor hoe groot deze game is, zou je verwachten dat wel iemand een preview zou hebben gekregen. Nee dus. Niks geen publicaties, hands-on impressies of andere dingen die laten zien dat ook maar iemand de game onder de vinger heeft gehad voordat we morgen allemaal tegelijk aan de slag kunnen. Hoeft ook niet: elke trailer wordt wel bekeken, maar de typische gamer-hype (die ervoor kan zorgen dat mensen met allerlei valse verwachtingen aan een game beginnen) is niet van toepassing op mobiele games.
Tja, waarom zou je je ook druk maken om die twee Euro die je er morgen tegenaan gaat gooien? Een aankoop die net boven een tankstation-Snickers zit qua impact op je portemonnee hoef je niet te rechtvaardigen, die doe je gewoon en dan zie je wel waar het schip strandt. En terecht trouwens. De kans dat ik me bekocht voel is zo goed als nul, als het eerste filmpje me aanstaat en ik tien levels met plezier speel is het prima. Alles daarbovenop is bonus, en dan hoef je dus geen reclame te maken voor je nieuwe game. En als ik eerlijk ben? Ik zou graag zien dat meer games zo op de markt kwamen, gewoon vantevoren zeggen dat je ‘m aan het maken bent, vandaag aankondigen en morgen in de winkels. Zou wel iets voor Valve zijn, nu dat we het er over hebben.