Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
David Jones is een man die nogal wat op zijn kerfstok heeft. Hij is een van de mannen achter Grand Theft Auto, en dat is voor de meeste mensen al genoeg om op te gaan letten, maar hij heeft ook Lemmings gemaakt en heeft drie jaar geleden met zijn studio Realtime Worlds Crackdown succesvol in de markt gezet op de Xbox 360 (terecht, trouwens).
De man leeft op games waarin je vrijheid krijgt en wat is er vrijer dan een Massive Multiplayer Online game? Dat dacht hij ook, dus vanaf 1 juli gaat die er zijn: All Points Bulletin (in het kort APB) neemt het basisidee van Grand Theft Auto (smerissen vs. boeven) en bouwt daar een MMO omheen. Maar werkt dat? En hoe?
Het basisprincipe is als volgt: je kiest een kant en gaat de straat op, die ook bevolkt wordt door de andere spelers. Interactie met de wereld gaat via opdrachten: een aantal boeven krijgen opdracht om een winkel te gaan overvallen en aan de andere kant krijgt de politie (sorry, Enforcers) opdracht om de overval die plaatsvindt te gaan tegenhouden.
De game koppelt dynamisch het juiste aantal mensen met de juiste ervaring aan elkaar: als je als top-crimineel een klus gaat klaren kun je er donder op zeggen dat er een aantal beginnende agentjes achter je aan komen, eventueel geleid door een gelouterde Enforcer die al weet wat er staat te gebeuren, dus de mogelijkheden voor Bankovervallen en shootouts à la Heat zijn legio.
Er zijn een aantal punten die de game onderscheiden van andere MMO’s: als eerste zijn er geen levels, dus er valt niets te grinden. Succes bij missies levert je wel wapens en geld op, maar het is niet zo dat die alle verschil zullen maken. De winst gaat, zoals Realtime Worlds het ziet, vooral zitten in de manier waarop je avatar aangekleed en anderszins cosmetisch veranderd kan worden.
Daarnaast is de betalingsstructuur heel anders dan je gewend bent: geen abonnement, een eerste ‘krediet’ van 50 speeluren voor de €50 die je voor de game neertelt en daarna een soort van kredietpuntensysteem waarbij je uren kunt bijkopen of een maandelijks bedrag kunt uitgeven (als je het genoeg speelt). De custom avatars zijn zo belangrijk voor Realtime Worlds dat ze -Second Life-style- mensen die items creëren laten uitbetalen in in-game tijd, zodat er een oneindige stroom alternatieven blijft komen. Hoera voor crowdsourcing!