Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Het voordeel van het recenseren van Capcomgames is vaak dat er zoveel versies van dezelfde game uitkomen dat je ook je eigen content kunt hergebruiken, net zoals zij dat doen. Het is een grapje, maar deels wel waar: het grootste gedeelte van wat ik te zeggen had over Marvel VS. Capcom 3 geldt ook nog steeds voor Ultimate Marvel VS. Capcom 3. De verschillen (hieronder besproken) zijn niet enorm, maar uiteindelijk maakt dat voor Vita-eigenaren niets uit. Want die hebben nu een volledig uitgebalanceerd vechtspel dat in geen enkel opzicht onderdoet voor de consoleversies in hun (al dan niet grote) achterzakken.
The Good
Het belangrijkste element dat deze versie van UMVC3 zou kunnen verklooien is de tijd die je spendeert tussen de rondes in. De gevechten zelf zijn gewoon identiek aan de consoleversies, dus daar hoeven we niet lang over te praten, maar de laadtijden zijn vaak een killer bij portable games. Je hebt simpelweg niet de zin en tijd om eeuwigheden te wachten totdat je weer een potje kunt spelen en dat is hier gelukkig ook niet zo. Nee, het gaat niet zo snel als bij de consoleversies, maar vergeleken bij andere VIta-games heeft Capcom zich toch de moeite getroost het in ieder geval onder de irritatiegrens te houden.
Daarnaast is de online modus ook meer dan goed in elkaar gestoken (dat is wél anders dan bij de originele MVC3) en is het makkelijk matches te vinden, die daarna ook nog eens zonder lag te spelen zijn. De uitbreiding van de karakters vult de leegte die ik bij het origineel voelde goed op en dus heb je genoeg keus om iets te vinden dat bij je stijl past. Zou je dat moe worden (al is die kans klein, zeker ook omdat de matchmaking meer prioriteit te leggen bij het vinden van een min of meer gelijke tegenstander) is er altijd nog de nieuw toegevoegde Heroes & Heralds modus, die je door het bevechten van computertegenstanders kaarten laat verdienen. Die kaarten kun je dan weer gebruiken om bepaalde aspecten van je karakter te upgraden en zo wat meer kans te maken als je online speelt. Het lijkt wat ongebalanceerd maar aangezien de game toch al op zijn best een enorme chaos is maakt het niet zoveel uit.
The Bad
Hoe fijn de Vita ook is met zijn twee sticks, er zitten wel kleine knopjes en dito d-pad op, dus je zult na een flinke sessie gewoon last van je handen krijgen door de iets verkrampte houding die je vingers aannemen tijdens het spelen. Dat heeft ook alles met de intensiteit van UMVC3 te maken, maar waar het vandaan komt is niet zo interessant als je je vingers niet meer kunt voelen. De speciaal aangebrachte touch controls maken dat alleen maar erger: je kunt op je tegenstander drukken om ze aan te vallen, maar effectief heb je er natuurlijk helemaal niks aan, want de tijd die je nodig hebt om met je vingers van de knoppen naar het scherm en weer terug te gaan kun je helemaal niet missen in de speelbare epilepsieaanval die de game nog steeds is.
Het is jammer dat in andere gevallen dan weer niet aan touch controls is gedacht, bijvoorbeeld bij het uitkiezen van je karakters of zelfs je zogenaamde reserve tem(ietwat onfortuinlijke Engelse term voor ons Nederlanders) of andere menu-items die je prima even snel met een vinger had kunnen bedienen. Ik ben helemaal niet voor touch-only besturing in menu’s, maar in sommige gevallen is juist de mogelijkheid tot een hybride oplossing fijn.
The Ugly
De nieuwe karakters die de Ultimate versie met zich meebrengt zijn niet allemaal even geslaagd, al zijn ze soms wel erg grappig of apart gemaakt (Ik neem een Frank West of Phoenix Wright of Rocket Raccoon) maar het wordt door al die hoofden wel steeds moeilijker om nog een strategie te kiezen die je op alles voorbereidt: nog meer dan eerst moet je met zo veel potentiële tegenstanders (en meer dan bijvoorbeeld bij Street Fighter ook andere manieren van spelen) rekening houden dat elke keuze belangrijk is en je soms zult moeten kiezen tussen wie je vet vindt en wie goed in het team werkt. En dat zijn verdomd lastige keuzes soms…
Conclusie
Ultimate Marvel VS Capcom 3 is nog steeds hardcore. En dat bedoel ik in de beste zin des woords, want hoewel ik niet meer meekan met het tempo van deze game is het duidelijk dat deze revisie nog wel even meekan. En vermoedelijk heb je de PS3-versie ook al, inclusief DLC, en dan kun je die -dit klinkt misschien een beetje raar als je Capcom kent- gratis gebruiken in deze versie. Het is een lokkertje, maar dat was niet nodig geweest, want UMVC3 is in alles dezelfde game als op de consoles, en meer dan dat kun je niet verwachten van een portable versie.
Ultimate Marvel vs. Capcom 3, ontwikkeld en uitgebracht door Capcom voor de Playstation Vita op 22 februari 2012
Verder lezen over Capcom
Gaming10.03.2019
Resident Evil 2 remake: zó haal je het verleden terug
PS4 reviewGaming07.02.2018
Monster Hunter World: gecompliceerde diepte
PS4 reviewGaming17.07.2017
Tokido wint EVO 2017 en is ‘wereldkampioen’ Street Fighter V
Gaming09.06.2014
Ultra Street Fighter IV: De laatste update die SFIV nodig heeft
Gaming19.12.2013
Echte Street Fighter kunst binnen handbereik
Gaming02.11.2013
En de beste verkopende Capcom game is…
Gaming02.10.2013
Mighty No. 9 eindigt op 3.8 miljoen. Verschijnt op alle platformen.
Gaming19.09.2013