Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Ik ben onder de indruk. Niet omdat de video van Kara door de Playstation 3 in real-time neergezet kan worden, al is dat indrukwekkend, maar omdat ik toch weer gegrepen ben door David Cage. Die man, leider van gamemaker Quantic Dream en eerder verantwoordelijk voor het volwassen Heavy Rain, heeft het weer klaargekregen om me pakken. En niet met fantastische gameplay, maar puur met een non-interactieve scène die door actrice Valorie Curry is geacteerd en door Quantic Dream’s 65-camera studio is gecaptured en omgezet, met als eindresultaat de video beneden.
Motion capture, de techniek waarmee dit allemaal mogelijk wordt gemaakt, is zover gevorderd dat de resultaten bereikt in Avatar en Kuifje nu ook mogelijk zijn binnen games en dat gaat weer nieuwe standaarden neerzetten voor acteerwerk in games. We hebben nu met QD’s eigen Heavy Rain en een game als L.A. Noire gezien dat goede motion capture, en zeker de juiste opname van een gezicht alle verschil maakt in de menselijkheid van een karakter. En net zoals David Cage voor Heavy Rain eerst een schets maakte in de vorm van The Casting, zou Kara wel eens een voorproefje kunnen zijn van een game in deze setting en met deze materie. En als je mijn recensie van Binary Domain gelezen hebt zul je al kunnen raden dat ik nogal blij zou worden van een game die het thema kunstmatig leven eens goed onder handen neemt.
Het detail waarin de nieuwe technologieën emoties kunnen registreren bracht Cage, zoals hij tijdens een recent interview nog vertelde, voor een interessant probleem: het falen van de acteur. “In Kara, you can’t imagine the same scene having the same impact as someone who’s not a talented actor. Technology becomes more precise and detailed and gives you more subtleties, so you need talent now. I’m not talking about getting a name in your game – I’m talking about getting talent in your game to improve the experience and get emotion in your game.” Hij heeft zelf in het verleden nog wel eens rollen gespeeld als motion capture acteur, maar daar zou hij nu niet meer mee weg komen.
Waar hij wel mee weg komt is het opnieuw maken van een avontuur als Heavy Rain, maar dan met deze verbeterde technologie en deze nieuwe verhalende insteek. Hij maakt zich als auteur hard voor game-ervaringen die gemaakt zijn voor een oudere doelgroep, die niet per sé soldwaze actie zoeken maar een wel een interactief iets zouden willen spelen dat past bij hun beleving en emotionele diepgang. “What we’re trying to create is really interactive entertainment for an adult audience. We don’t pretend that we’re cleverer than anyone else – but there are so many games out there that provide limited entertainment, and we try to make something for a more mature audience.”
Ik kan in ieder geval met hand op het hart zeggen dat ik -zijnde de doelgroep- helemaal klaar ben voor een nieuw Cage-avontuur, want deze teaser smaakt naar meer.