Ik weet niet wie het zou winnen in een wedstrijdje “kent u mij?”, Facebook of Angry Birds. Beiden zijn tot in den treure in de media geweest en zeker online zou het wedstrijdje beide kanten op kunnen gaan, of zelfs eindigen in een 100/100 gelijkspel. Het is dan een beetje raar om te zien dat deze monstergame nu pas te spelen is in Facebook. En dat terwijl je in Google+ al sinds augustus vorig jaar met vogels naar varkens kunt gooien. Is dat nog de moeite dan? Jazeker, er valt namelijk nog heel wat omzet uit de steen te persen, gezien de nieuwe mogelijkheden die uitgever Rovio heeft gecreëerd om mensen een paar Facebook credits uit de zak te kloppen.
Dat doen ze slim door mensen extra mogelijkheden te geven: je kunt speciale power-ups krijgen die o.a. voor een aardbeving, grotere vogels of een sterkere katapult zorgen. Je kunt zelfs een speciale adelaar laten langsvliegen die nogal wat schade toebrengt aan de speknekken op de grond, maar al dat moois is natuurlijk gelimiteerd. Je krijgt elke power-up vijf keer gratis, maar daarna mag je betalen om ze nog eens te kunnen gebruiken. En waar je in veel games nog via een langdurige weg iets kunt verdienen is het hier simpelweg pay to play.
Voor de fans van de game is er wel ook nog een reden om deze versie nog eens te spelen: er zitten nieuwe levels in die op dit moment nergens anders te spelen zijn. Er is een leaderboard dat je meteen laat zien of je beter speelt dan je vrienden, een feature die je in consolegames steeds meer ziet en die zeker bijdraagt aan het herspelen van levels, dodelijk gevaarlijk in een game als Angry Birds die toch al verslavend is. Je kunt daarnaast mensen uitnodigen en ze zelfs speciale wapens als kado geven, maar of dat veel zal gebeuren…