Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Tim Shafer was in jubelstemming. Zijn tweet, uitgestuurd nadat het nieuwe adventuregameproject van zijn gamebedrijf Double Fine het benodigde budget van $400.000 binnen 8 (acht!) uur behaalde via Kickstarter sprak boekdelen:
Kickstarter maakt het mogelijk om mensen geld bij elkaar te laten leggen om een in hun ogen geweldig idee van iemand anders mogelijk te maken. Als maker geef je aan hoeveel je denkt nodig te hebben en wat de gulle gevers krijgen voor hun investering, in dit geval natuurlijk de game zelf en daarnaast ook nog eens de documentaire die simultaan wordt gemaakt van het productieproces van de game. Dat zijn dus twee unieke elementen die in één avond wel eens een hele grote impact zouden kunnen gaan hebben op hoe games gemaakt, maar vooral op hoe ze betaald gaan worden in de toekomst.
De teller staat intussen op bijna anderhalf miljoen dollar, oftewel een miljoen meer dan origineel de bedoeling was. Dat ligt gedeeltelijk aan de goodwill die Double Fine en vooral Tim Schafer heeft in de industrie, want het bedrijf heeft, na een aantal door critici goed ontvangen maar niet al te best verkopende grote games de laatste tijd alleen maar kleinere projecten gedaan, met veel succes. Games als Iron Brigade, Costume Quest, Stacking en het helaas hier niet uitgebrachte Sesamstraat-wonder Once Upon A Monster hebben Double Fine een populaire underdog gemaakt.
Maar vergeet niet dat Shafer en kompaan Ron Gilbert aan de voet stonden van de point’n’click adventuregames en dat ze onder elkaar credits voor Monkey Island, Maniac Mansion, Day of the Tentacle, Grim Fandango en Full Throttle mogen verdelen. Dat betekent dat het feit dat ze nu weer een game in die stijl maken voor fans van dat genre een fantastisch evenement is en meer dan genoeg reden om de beurs te trekken. En met Kickstarter als tussenpersoon heb je eigenlijk geen uitgever meer nodig. Niet dat die stonden te springen om een game als deze te bekostigen, trouwens. Zoals Shafer het zelf zegt op de Double Fine site: “Publishers tell us that adventure games are dead. Our fans tell us they aren’t. Who is right? Well, I think it’s about time we found out!”
Het antwoord moge duidelijk zijn.
Ik ben ook erg benieuwd naar de documentaire, trouwens. Zeker omdat Shafer belooft dat het een echte docu wordt, die laat zien wat er gebeurt, of dat nu waanzinnig succes is of volslagen falen. En dus niets zoals je dat kunt verwachten van een uitgever, oftewel: “Not the sanitized commercials-posing-as-interviews that marketing teams only value for their ability to boost sales, but an honest, in-depth insight into a modern art form that will both entertain and educate gamers and non-gamers alike.” Alleen daarom ben ik zelf ook achter het project gaan staan, om te kunnen zien hoe dat proces nu werkt en daarna te kunnen kijken wat daar voor game uit is gekomen. En stiekem eigenlijk ook om te kunnen zeggen dat ik erbij was, want ik geloof echt dat deze actie laat zien dat het huidige model van uitgevers herzien moet worden en dat dat ook gaat gebeuren, beginnend met Double Fine Adventure.
Verder lezen over Kickstarter
Gadgets31.10.2024
Maak van jezelf een soort Iron Man met dit hardlooplampje
Gadgets26.09.2024
Maak van je smartphone een camera met SNAPPY
Gadgets13.09.2024
Deze schattige AI-gadget maakt je domme huiskamer slim
Gaming29.08.2024
Dating-apps de deur uit: ga op date in je favo game
Gadgets21.08.2024
De grappige Kickstarter-robot StepBot rent over je bureau
Startups17.04.2024
Je kunt nu ongelimiteerd geld binnenharken op Kickstarter
Gadgets14.11.2022
Je kunt nu twee keer zo snel lopen dankzij robotschoenen
Online02.08.2022