Als je ooit een Bethesda game, en dan zeker een Elder Scrolls game op de PC hebt gespeeld weet je hoeveel extra je dat kan opleveren: de mod-community, die de bestaande games op allerlei manieren aanpast en er zo voor zorgen dat je grofweg een jaar na uitkomen een radicaal andere game kunt spelen ten opzichte van de retailversie, is ongekend actief. Maar het is zo’n gerommel altijd met zoeken naar goede mods, kijken hoe je ze installeert, kortom allerlei zaken die afleiden van het plezier. Maar met de Creation Kit, de tools die Bethesda uitgeeft en die in principe niet veel anders zijn dan degene die ze zelf gebruikten om de game te maken. En dan gaat er nóg een wereld voor je open.
De meest dramatische toevoeging is echter de integratie met Steam Workshop. Die maakt het supermakkelijk om in Steam mods te zoeken en daarna hoef je ook niet meer te kijken of er een nieuwere versie is bijgekomen, want die wordt automatisch toegevoegd als je Skyrim opstart. Door de angel uit het proberen van een mod te halen zullen meer mensen meer mods proberen en zal er ook meer moeite gedaan worden om de mods goed (samen) te laten werken. De video beneden laat het allemaal zien, maar het idee is duidelijk: de PC-versie van Skyrim gaat in de toekomst nog meer winnen van de consoleversies dan het nu al doet. Ter illustratie: hier is een site met de tien beste mods voor Oblivion, die samen de game omtoveren tot een compleet andere ervaring dan de game in 2006 was en ook nog eens ervoor zorgen dat het er een flink stuk beter uitziet dan het toen deed. Om nog maar te zwijgen van de 1800+ bugs die er uit gehaald. Iets zegt me dat dat aantal bij Skyrim wel verbeterd gaat worden…
Bron: VG247