28.09.2007
Gaming

Gamers vs In game advertising

By: Jeroen de Hooge

BlogGaming
-163.jpg
-163.jpg

In game advertising, niets nieuws onder zon. Sterker nog het wordt al geruime tijd succesvol toegepast door een aantal grote internationale bureaus. Double Fusion, IGA Worldwide, Massive Inc etc.

Gamers echter zijn bang dat in-game advertenties op ten duur ten koste gaan van hun gameplezier. Gemixte gevoelens kwamen in een vroeg stadium al naar boven. Waarvan een aantal bang zijn dat advertenties de voorkeur kunnen gaan genieten boven gameplay.

Al met al signalen waar de game ontwikkelaars en haar adverteerders op moeten gaan letten in de toekomst. Want zoals we allemaal hebben gezien in voorgaande cowboy post is game advertising een opkomende markt. Oftewel, gamers zullen geleidelijk aan meer advertenties voorgeschoteld krijgen. Wat zijn aandachtspunten om mee te nemen in de toekomst?

Onderzoek van IAB UK geeft ons een aantal handvaten die ik hier nogmaals wil benadrukken:

– Een deel van de gamers heeft geen probleem met advertenties, mits de content relevant is en niet storend. – Wel overwogen advertenties en campagnes kunnen bijdragen aan het realisme van de virtuele omgeving. – De aanwezigheid van sommige merken wordt zelfs niet altijd aangemerkt als marketing door veel gamers. – Gamers waarschuwen voor opdringerige reclame. – Gamers begrijpen dat advertentie inkomsten de productiekosten verlagen, ze willen dit echter graag terugzien in de winkelprijs van een game. – Tot slot werd de mening van ‘Fatal1ty’ gevraagd: “There is tons of room for in-game advertising”.

Bronnen die voor deze conclusies werden gebruikt waren voornamelijk game communties en een interview met de gamer ‘Fatal1ty’.

Het ziet er naar uit dat de gamers de advertenties ook in de toekomst wel zullen slikken, mits relevant en op een goede manier ingezet. Het zal ook per platform verschillen, zo krijgen smartphone games andere advertising mogelijkheden dan de platform games.

Share this post