Zo’n half jaar geleden kwam Rockstar Games met iets nieuws: L.A. Noire. Waar alle uitgevers op safe speelden met een shooter of racegame ging Rockstar naar een nog niet bewandeld pad met een detective game. Nu is hij eindelijk voor de PC uitgekomen, maar weet Rockstar de tijd die we hebben moeten wachten wel goed te maken?
The good
Het concept van L.A. Noire is ondertussen wel bekend. Jij bent Cole Phelps en begint in de jaren ’50 als politieagent bij de LAPD. Al snel ga je meer detectivewerk doen, en dat is het moment wanneer de game tot zijn recht komt. Team Bondi heeft namelijk geen gewone game gemaakt, maar iets nieuws, iets anders, en iets wat ik nooit zal vergeten!
De game was voor de release al bekend vanwege de vernieuwende, ik zou bijna revolutionaire zeggen, techniek. De gezichtsanimaties zijn levensecht. Maar die prachtige animaties zijn er niet om als gimmick te dienen. Nog sterker, de hele game draait er om! Het ondervragen van verdachten is zeer lastig, juist vanwege deze goede gezichtsanimaties. Vaak koos ik dan ook de verkeerde optie, maar als je de game een tijdje speelt ontwikkel je daar je eigen trucjes voor en zit je vol spanning de persoon tegenover jou te observeren.
Gelukkig is het ondervragen niet de volledige game, dat zou immers zonde zijn van de prachtige stad. Iedere case begint met een inleiding die met donkerbruine stem en jaren 40 zwart-wit beeld langzaam overloopt naar kleur en het speelbare gedeelte. Je bent nooit op de crime-scene aan het begin, maar je mag zelf je weg zoeken. Zo krijgt de game een soort van vrijheid die ook in Mafia 2 zat. Op de crimescene mag je naar bewijzen zoeken en je waant je een echte detective, zeker als je op basis van die bewijzen mensen moet gaan ondervragen. In die gedeeltes van de game is de besturing van een PC ook heel goed geschikt voor de game.
The bad
Helaas, ook een game als deze heeft zijn minpuntjes. Zo zijn de graphics aan de mindere kant, zeker voor een PC-versie. Nu is dat niet zo erg, want je krijgt er een prachtig verhaal voor terug, maar toch, je mist net dat kleine beetje extra. Ook doet het afbreuk aan de ervaring, de realiteit wordt weer een stukje minder. Daarnaast is de besturing ook niet vlekkeloos en reageert het personage niet direct op het indrukken van toetsen, wat het eigenlijk minder maakt dan de Xbox- en Playstationversie.
De techniek, die ik eerder revolutionair noemde, heeft zo ook zijn keerzijde. Door die prachtige gezichten lijken de nadere animaties slecht, zelfs storend slecht. Bewegingen met de armen gaan stroef, de handen lijken bevroren en alleen maar vanuit de pols te draaien. Het rennen ziet eruit alsof Phelps in zijn broek heeft gescheten (wat ook wel weer hilarisch is!) en is dus ook niet zo fantastisch gedaan. Als dit een first-person game was geweest was dit natuurlijk niet erg, maar nu werkt het erg storend. Nogmaals, het is allemaal wel te vergeven, maar juist doordat deze PC-versie een stuk later is gekomen dan de consoleversies had je wel een verbetering mogen verwachten.
The Ugly
Naast dit alles kent de game ook nog wat actie, namelijk vuistgevechten en schietpartijen. Waar de vuistgevechten goed en realistisch aanvoelen voelt het schieten zwaar misplaatst. Zo is er zelfs een case waarin je (wanneer je nog gewoon agent bent) een shotgun uit de auto pakt en een stelletje bankovervallers overhoop moet schieten. That’s it. Zoiets hoort gewoon niet in een game als L.A. Noire. Als deze schietactie nou goed was uitgewerkt was het geen probleem geweest, maar het richticoontje is niet mee dan een punt, en de recoil van het wapen voelt erg slecht aan. Erg jammer, want dit was totaal niet nodig geweest. Het laat vooral zien dat ontwikkelaars Team Bondi zich hadden moeten houden bij waar ze goed in zijn: de ervaring van een detectiveonderzoek.
Conclusie
Ik kan me goed vermaken met een game als L.A. Noire. Zeker het gebruik van de nieuwe techniek spreekt me zeer aan. Helaas zijn er wat minpuntjes, zoals je vermoedelijk al eerder hebt kunnen lezen op deze site en die waren denk ik goed weg te werken in de tijd die Rockstar heeft genomen voor het maken van de PC versie, maar dat is niet gedaan. Daarom vrees ik dat L.A. Noire voor de PC een beetje vergeten zal worden. En dat is jammer, want dit is een zwaar vernieuwende game! Maar als je niet de moeite in een PC-versie steekt zoals dat met Skyrim en Battlefield 3 gedaan wordt, moet je niet verwachten dat gamers nog in de rij gaan staan om te spelen.
L.A. Noire, ontwikkeld door Team Bondi voor de PC en uitgegeven door Rockstar Games op 08 november 2011