Elke industrie heeft zijn awardshow nodig, zo ook de Nederlandse games. En die rol wordt jaarlijks met glans vervuld door de uitreiking van de Dutch Game Awards, als onderdeel van Game in the City in Amersfoort. Georganiseerd door industrieblad Control zaten pers, ontwikkelaars en andere genodigden gebroederlijk aan tafel, een sfeer waarin de conversatie moeiteloos van de mechanieken achter Uncharted 3, naar uitdagingen in marketing voor Nederlandse gameproducenten naar de interesse voor hyperminisuperindie studentengames als Room Racers. Tussen de uitreikingen van de awards door werden we getrakteerd op een medley van bekende gametunes door een strijkorkest, een leuke touch die naar meer smaakt. Maar het belangrijkste onderdeel van een awardshow zijn natuurlijk de prijzen.
Grote winnaar was dus Killzone 3, die met de beste console game, het beste audio design en de Control Industry Award drie van de vier nominaties wist te verzilveren. De strijd voor beste consolegame tussen Gatling Gears, Adam’s Venture 2 en Killzone 3 leek behoorlijk oneerlijk en dat was ook zo. Hoe leuk de andere games ook zijn, tegen een game van dat budget en kaliber kan objectief gezien niemand op. De makers leken blij met de Nederlandse eer, al hadden ze vermoedelijk liever een Spike TV award mee naar huis genomen. Maar je weet wat ze zeggen over vogels in de hand…
WintA en Proun hadden het nakijken in de categorie best audio design, maar die wisten zich beiden te revancheren in andere categorieën. Best original game design ging ging niet verrassend naar Proun, althans niet verrassend als je de bijna hypnotiserende game ooit in actie hebt gezien. Winnaar Joost van Dongen vond het allemaal erg vet en hoopte dat anderen ook geïnspireerd zouden raken om vette dingen te maken. Waarvan akte. WintA daarentegen wist best mobile game te pakken. De jury had het vooral over het “nog één keertje”-syndroom dat de game zo geschikt maakt om even tussendoor te spelen.
Best Visual Design leek een herhalingsoefening van best game te worden, met Gatling Gears, Proun en Killzone 3 in competitie met elkaar. Apart genoeg werd Gatling Gears de winnaar, wellicht vanwege de integratie in het Mistbound Universum en de grote mate van grafische pracht voor een twin stick shooter. Beste student game was een race die -hoe passend- door Room Racers gewonnen werd, een vreselijk leuke game die zich afspeelt op je eigen vloer en die gebruik maakt van een beamer om raceauto’s tussen alles dat je op een plat vlak neerlegt te laten doorrijden. ZO kun je met alledaagse spullen zelf een racebaan maken, wat een verdomde leuk concept is. Vreemde eend in de bijt was de best Euro indie award, die werd gewonnen door 1112 Episode 1 HD, een mooie iOS game die echter niet echt gedragen werd door de aanwezige Nederlanders, die de game allemaal niet kenden.
Er waren natuurlijk ook wat minder sexy categorieën, zoals Games for Health Europe, een categorie voor serious games die zich bezig houden met zorg. Winnaar was Juf in the Box, een game die ook kleine kinderen de mogelijkheid geeft om via een touchscreen-beeldscherm motorische skills te oefenen. Best casual game werd gewonnen door Delicious – Emily’s Childhood Memories, daarmee Dwindle en Vlambeer’s Radical Fishing achter zich latend.
Ook beste Advergame is geen categorie waar je veel mensen warm voor krijgt, al is het vermoedelijk een van de meest winstgevende categorieën van de hele avond. Sucker Punch Annihilation ging met de winst lopen; niet slecht voor een game die binnen drie maanden tijd in elkaar gedraaid is, al is Sucker Punch als bronmateriaal verre van slecht: het is een waardeloze film maar voor games is het prima geschikt. Best serious game is ook zo’n categorie waarin hele gave en vooral hele nuttige games zitten, die echter niet zo tot de verbeelding spreken als de grote jongens, totdat je iemand hebt gezien die er baat bij heeft gehad. Juf in a Box, Body Posture en Monster Debugger The Game moesten het uitvechten maar Body Posture,dat wordt gebruikt in een miltair revalidatiecentrum, ging er met de uil vandoor.
En zo zijn de vogels weer verdeeld voor 2011, waarna we ons weer kunnen opmaken voor alle innovatieve, mooie, interessante en anderszins met bijvoegelijke naamwoorden aan te duiden games van 2012. Als de kwaliteit en diversiteit weer zo groot wordt als dit jaar (iets dat, gebiedt de eerlijkheid te zeggen, grotendeels afhankelijk is van of Guerilla weer een game uitbrengt volgend jaar) kunnen we er ons weer op verheugen. Want dat Control Industry Dinner is een fijne omgeving voor mensen die de Nederlandse gamesindustrie een warm hart toedragen, of je nu een prijs hebt gewonnen of niet.