07.11.2011
Gaming

LEGO Universe MMO valt uit elkaar in 2012

By: Patrick Smeets

BlogGaming

Je zou verwachten dat een MMO gebaseerd op LEGO onverslaanbaar zou zijn; met zoveel mogelijkheden om letterlijk werelden te bouwen had een MMO gebaseerd op het Deense speelgoed een combinatie tussen Minecraft en World of Warcraft kunnen zijn, een wereld waar je alles zelf zou kunnen verzinnen en de ontwerpers er verhalen omheen hadden kunnen bouwen. Helaas, het mocht niet zo zijn en de game probeerde het merk te misbruiken om een standaard MMO te maken met blokjesmensen.

Hoe dan ook, de kwaliteit van de game heeft er niet voor gezorgd dat spelers wilden betalen voor het privilege van het spelen. Dat is in elk geval de reden die ‘The Lego Group’ heeft gegeven voor de sluiting van de game, effectief 31 januari 2012.

lego-universe-mmo-valt-uit-elkaar-in-201.jpg
lego-universe-mmo-valt-uit-elkaar-in-201.jpg

Jammer natuurlijk, vooral voor de 115 mensen wiens baan verloren zal gaan. Maar of het nodig was is nog maar de vraag. Het is namelijk niet zo dat er helemaal niemand speelde: meer dan 2 miljoen spelers bewogen zich binnen de blokjeswereld en de aanwas van free to play-spelers was meer dan voldoende. Het probleem was echter dat niet genoeg mensen overstapten naar een betaalde abo.

Maar is dat niet een probleem van het business model van LEGO Universe? LEGO-baas Jesper Vilstrup had daar het volgende over te zeggen: “Unfortunately, we have not been able to build a satisfactory revenue model in our target group, and therefore, have decided to close the game.” Wellicht dat de doelgoep van LEGO games nog niet klaar is voor microtransactions, oftewel spelers voor kleine zaken kleine bedragen laten betalen en dat er dus niet genoeg spelers in zaten die zoveel kochten dat ze de rest konden subsidiëren, iets dat games met zo’n model nodig hebben.

Jammer, maar het LEGO merk zal ongetwijfeld terugkomen in de gaming space, naar verwachting in een social game.

Share this post