Space Marines zijn doorgewinterde brute gasten die tegen een stootje kunnen. Zo ook de Space Marine franchise, waarin het niet alleen blijft bij het RTS genre dat ook al onder handen werd genomen door de Space Marines. Nu is er een third person shooter die zich afspeelt in het universum genaamd Space Marine 40K. THQ heeft de nobele taak op zich genomen om het prachtige Space Marine universum te vertalen in een third person shooter. Met een andere grote third person shooter op komst in september is de vraag natuurlijk, gaat deze Space Marine zijn mannetje staan? Of gaat de game nog geen deuk in een pakje boter slaan?
The Good
Het Space Marine Universum is een zeer breed en divers universum waar het broodnodige materiaal al van beschikbaar is. Space Marine 40K is oorspronkelijk een tabletop game waarin poppetjes van verschillende facties strij met elkaar voeren. Buiten dat de poppetjes zelf oneindig veel variaties hebben, is er ook nog een grote hoeveelheid naslagwerk over het universum zelf wat het voor de ontwikkelaar alleen maar makkelijker maakt.
In Space Marine 40K speel je Titus, een veteraan die wel van wanten weet en in elke situatie zonder twijfel weer de actie weet te vinden. THQ heeft het gevoel van een Space Marine goed weten over te brengen: door het pak dat Titus draagt is hij misschien niet zo mean en lean dan je zou willen, maar gelukkig is hier bewust voor gekozen. Titus moet ook wel een beetje fors zijn, want het wapenarsenaal dat hem gepresenteerd wordt door de game heen is best flink, van laser sniper rifles tot mijn favoriet: het kettingzaagzwaard.
Deze wapens komen ook voor in de Multiplayer, waar het soms zelfs een beetje uit balans voelt, want de wapens zijn gewoon bruut als je ze zelf in je bezit hebt, maar als de tegenstander ze heeft dan kan het soms knap lastig worden.
The Bad
Zo divers als dat het universum is, zo niet divers is Warhammer 40K als het gaat om levelstructuur. Soms heb je even afwisseling door een level dat zich binnen afspeelt, maar over het algemeen ben je echt alleen maar in het puin aan het baggeren. Nu is het Space Marine universum natuurlijk niet altijd rozegeur en manenschijn maar het gaat op den duur vervelen en daar gaat de gameplay een beetje aan onderuit. Had er even een jungle level door heen gegooid of een sneeuwlevel, maakt niet uit wat, de afwisseling had de game goed gedaan.
Wat wel apart is gedaan in Space Marine 40K is het health systeem van Titus. Als je geraakt word dan verlies je, zoals het hoort gewoon health alleen om dit weer terug te krijgen moet je executie kills uitvoeren. Net als bij elke Third person shooter is dit beperkt tot 3 verschillende animaties dus dat is niet zo zeer een minpunt. Wat wel jammer aan deze executie kills is, zijn de tegenstanders er omheen die zodra je een executie kill uitvoert eigenlijk je niet meer kunnen raken. Dit is natuurlijk gedaan omdat zo’n move voor health zorgt, maar het voelt gewoon fake als je onaanraakbaar bent tijdens een executie kill.
The Ugly
Space Marine 40K is gewoon een prima third person shooter, maar helaas is het een periode waarin “prima” niet meer volstaat. Space Marine 40K doet alles gewoon goed,maar het haalt het op alle vlakken net niet. Graphics zijn mooi, maar niet oogverblindend, gameplay is goed maar niet adembenemend, verhaal is pakkend maar niet meeslepend en dat merk je in eigenlijk alles. Space Marine 40K zet gewoon niet de puntjes op de i die het Space Marine universum verdient.
De multiplayer daarentegen is echt lachen omdat hier ook weer van die authentieke elementen in terugkomen die je als Space Marine fan zult herkennen uit eerder werk van Warhammer. Het customizen van je character is vrij uitgebreid en dat is knap omdat een Space Marine an sich eigenlijk niet heel verschillend kan zijn. Toch mis je ook hier net die puntjes die het voor een multiplayer verslavend maken.
Conclusie
Als je Space Marine 40K een cijfer zou moeten geven dan is Space Marine echt een dikke 6 waard omdat het universum van Space Marine tof is en omdat de ontwikkelaar het voor elkaar heeft gekregen om de originele elementen te bewaren zonder in te leveren op de gameplay. En natuurlijk is eigenlijk een 6 de nieuwe 10 op je rapport maar dat zeg je alleen maar omdat je weet dat je mede klasgenootje een 9 heeft. Diep van binnen weten we ook dat dit mede klasgenootje Gears of War beter gaat worden, maar we houden zo van die 6.
Daarom kun je ook niet zeggen dat Space Marine 40K een mindere game is maar voor de mensen die al wat langer met 3rd person shooter hebben gespeeld en op zoek zijn naar vernieuwing die gaan dit niet vinden in deze game. Toch denk ik dat de persoon die op zoek is naar een lekkere spelende 3rd person shooter, in een leuke wereld en met een grappige bonus in de vorm van een multi player zich wel gaan vinden in Space Marine 40K. Voor wie deze game wel echt weg gelegd is zijn de die-hard Warhammer 40K fans want hun mooiste droom komt uit en dat is voor even waanen in het leven van een echte Space Marine.
Warhammer 40K: Space Marine, ontwikkeld door Relic Entertainment voor PS3 (getest), Xbox 360 en PC en uitgebracht door THQ op 6 september 2011