Indiegame Phone Story is heel mooi parodie en aanklacht tegelijkertijd. Gemaakt om gebruikers van smartphones te confronteren met hun consumentengedrag en de effecten die daaruit voortvloeien laat het zeer gestileerd zien wat er allemaal komt kijken bij het produceren en verkopen van een moderne smartphone. En dat daar kinderarbeid, milieuverontreiniging en zichzelf vermoordende slaven werkers bij komen kijken zal voor weinig mensen een verrassing zijn. De game is geproduceerd in Italië door serious gamecollectief Molleindustria, die eerder ook al Run, Jesus, Run, Operation Pedopriest en Faith Fighter maakten. Geen vreemden dus als het gaat om games die stof doen opwaaien.
De ironie van dit verhaal is echter dat Apple, die zo goed als bij naam (het logo van de fictieve telefoon is een peer) genoemd worden, de protestgame na een paar uur uit de App Store heeft verwijderd. Het zal de verspreiding niet tegenhouden (Android Market heeft de game gewoon laten staan), al gaf Molleindustria’s spiritueel leider Paolo Pedercini in een interview met Gamasutra wel aan dat ze liever hadden gezien dat de game niet was geschrapt: “I’m very familiar with the App Store policy, and the game is designed to be compliant with it. If you check the guidelines, Phone Story doesn’t really violate any rule except for the generic ‘excessively objectionable and crude content’ and maybe the ‘depiction of abuse of children’. Yes, there’s dark humor and violence but it’s cartoonish and stylized – way more mellow than a lot of other games on the App Store.”
Het verontrustende effect zou er namelijk in moeten zitten dat je een game speelt over een heikel onderwerp, moeilijk te rechtvaardigen gadget-fetisjisme op het apparaat zelf. En als dat niet kan gaat de impact toch lichtelijk verloren. Het is jammer dat Apple als bedrijf de boodschap van Phone Story nog eens onderstreept door de game op twijfelachtige gronden te verbieden.
Hoe dan ook, er is genoeg over geschreven in de afgelopen week, al zal het niet veel veranderen, want iedereen is al murwgeslagen door de ijzeren hand van Apple, zo zegt Pedercini: “Here’s the problem: the unanimous reaction from developers community has been, ‘Wow, it’s incredible Phone Story made through Apple’s review process’. To me, this signals a full acceptance of a regime of censorship, the equivalent, for developers, of what journalists call the ‘chilling effect.’ I’m sure that Apple doesn’t spend that much time in policing its marketplace, because the developers are already censoring themselves.”
De Italiaan denkt dat het ook gedeeltelijk komt door het gebrek aan acceptatie aan de kant van Apple (en tot op zekere hoogte het algemene publiek) van een game of app als artistiek medium. De notie dat zoiets een wijdverbreide impact zou kunnen hebben op hoe mensen tegen een bepaald onderwerp aankijken komt nog niet aan in Cupertino: “Of course, Apple has the right; it is the acceptance of Apple view about the cultural status of the ‘App.’ For them, games and applications are not part of culture like books or music. Try to imagine what kind of reaction iTunes would provoke if they banned all the songs with ‘excessive objectionable’ content.”
Bron: Gamasutra