Zo zijn we klaar met de Gamescom, zo staat de Tokyo Game Show in Japan alweer voor de deur. Het is een aparte show, die echt voor Japan bedoeld is en niet per sé voor het wereldwijde toneel. Dat werd een tijdje geleden duidelijk, toen Nintendo haar evenement voor het najaar aankondigde en daarna doodleuk alle internationale pers weigerde die daar bij wilden zijn. En dus is het voor iedereen afwachten wat mensen ter plekke laten doorschemeren of kunnen vertalen uit de Japanse pers. Gelukkig zijn die ook niet te beroerd en dus weten we al een aantal dingen die uit de preview show zijn gekomen.
Het fameuze ‘slide pad expansion’ dat vorige week opdook in relatie tot Monster Hunter gaat niet alleen door die game gebruikt worden; de expansie (in Japan los te koop voor ongeveer €15) is op dit moment al compatible met Monster Hunter 3G, Resident Evil Revelations, Metal Gear Solid Snake Eater 3D, Ace Combat 3D Cross Rumble, Dynasty Warriors VS en Kingdom Hearts 3D. Het begin van een groeiende lijst games die zich de tweede analoge knop niet zullen ontzeggen. En dat betekent dat het niet opduiken van een hardware revisie waarin dit ingebouwd zit niet betekent dat die er niet komt. Wellicht dat Nintendo zich donders goed realiseert dat het nu uitbrengen van zo’n revisie PR-zelfmoord is en zal het braaf bewaren tot volgend jaar, of een ander moment als iedereen al gewend is aan de toevoeging.
De Roze 3DS die werd aangekondigd kwam samen met een revisie van de firmware, die je onder andere 3D-video’s door de 3DS camera laat schieten en die de functionaliteit van de e-Shop en Mii Plaza zal verbeteren. Daarnaast werd eindelijk een datum gegeven voor de gratis Four Swords game die Nintendo aan alle gebruikers van die e-Shop. De nieuwe versie wordt onder de noemer ‘anniversary edition’ uitgebracht op 28 september. Tot aan 20 februari 2012 is de game gratis te downloaden, daarna verdwijnt ‘ie uit de eShop, zo waarschuwt Nintendo alvast.
Maar er waren ook wat nieuwe titels te zien, niet in de laatste plaats Monster Hunter 4. Daarnaast was er moois in de vorm van Square-Enix RPG Bravely Default: Flying Fairy (wie de titels bedenkt bij Square-Enix moet een echte hekel hebben aan marketingmensen; “Try and advertise that, you fucker!”) De game, waar verder te weinig van bekend is, is machtig mooi om te zien. Het was de enige echte uitsteker in een verder vrij voorspelbare lineup, met Mario Kart, Mario 3D, Fire Emblem, Luigi’s Mansion 2, een tot 2012 verlate Kid Icarus, Metal Gear Snake Eater, Resident Evil en meer games die we al kenden.
De bom in de kamer was toch de plotselinge aankondiging van Monster Hunter 4, schijnbaar exclusief voor de 3DS. Het lijkt misschien raar om terwijl je nog een andere titel in de franchise aan het promoten bent (de aankondiging zat letterllijk vast aan de demo van Monster Hunter Tri G), maar de impact die deze scoop voor Nintendo gaat hebben op de onderlinge verhoudingen tussen hen en Sony is enorm. Ik mag hopen voor Sony en de Vita dat er iets geregeld is voor een nieuw deel op de Vita, anders zou het nog wel eens raar kunnen gaan lopen daar. Ik overdrijf niet als ik zeg dat Monster Hunter zo’n groot deel van de koek is dat Nintendo er alles aan zal doen om die game te krijgen.
En daar hoort het tweede slide pad ook bij, wat gamers in Europa of Amerika daar ook van mogen vinden. Een ietwat teleurstellende conferentie dus voor Nintendo, maar in alle eerlijkheid zat er ook niet veel meer in. de 3DS is toch nog te zeer afhankelijk van Nintendo zelf voor de aanlevering van mooie spellen en als die ook niet veel verder komen dan de standaard remakes van alles dan blijft het tegen de stroom in roeien.
Bron: Andriasang, VG24/7