Het zal de meesten niet onbekend zijn: De Nintendo DS verkoopt als een tierelier. Inmiddels zijn er meer dan tachtig miljoen schermpjes verkocht, zo bleek uit de jaarcijfers, en in het Verenigd Koninkrijk heeft de handheld ruim tweederde van het marktaandeel. Volgens veel mensen komt het door de hoge prijs van de PSP dat Sony’s handheld een flink stuk achterloopt op de DS, een Value Pack kost immers nog altijd honderd euro meer dan een gamesysteem van Nintendo en van prijsverlagingen wilde Sony lange tijd helemaal niets weten. Toen die prijsverlaging er ter ere van tweede verjaardag van de handheld toch kwam, gaf dat wel een verkoopboostje, maar de achterstand op de Nintendo DS is nog steeds heel erg groot. Misschien zou er nog wat ingelopen kunnen worden met een redesign, maar analisten zeggen dat die onderhand wel te laat komt. Volgens Sony komen de tegenvallende verkopen echter niet door de prijs of het design, maar door het spellenaanbod .
Sony vindt namelijk dat de PSP een echte system-seller nodig heeft, en dan geen aftreksel van een PlayStation 2-titel. Een Halo, een Grand Theft Auto, een Zelda of een Super Mario, maar dan iets geheel nieuws en dan voor de PSP. Robert Wiesenthal, chief financial officer bij Sony America zei:
“Clearly on the software side, any real killer title will galvanize the sales. There have been a number of titles that have been terrific, but not the one title that defines the product.”
Mede hierdoor heeft Sony het afgelopen fiscale jaar geen twaalf, maar slechts negen miljoen handhelds verkocht. In totaal staat de teller nu op een ruime twintig miljoen units, wat aan de andere kant natuurlijk helemaal niet slecht is voor een nieuwkomer op deze markt. Nintendo heeft immers al drie generaties ervaring op kunnen doen. Lees meer op GamersNET.