05.09.2011
Gaming

Microsoft maakt de Kinect-belofte nog steeds niet echt waar

By: Patrick Smeets

BlogGaming

Helaas was Kudo Tsunoda niet aanwezig op de Gamescom dit jaar. Microsoft’s altijd on-message PR-fenomeen met zijn eindeloze zonnebril heeft me vorig jaar namelijk beloofd dat de games voor de Kinect sensor wel degelijk hardcore zouden worden en ik had daar graag nog eens met hem over gepraat dit jaar. Nu krijgen we een presentatie van een aantal aankomende Kinect games en weinig inhoudelijke gesprekken over de toekomst van Kinect. Wat we zagen was in sommige gevallen erg leuk, maar onderstreepte alleen maar mijn punt van vorig jaar: Microsoft lijkt zich niet echt hard te maken om Kinect aantrekkelijk te maken voor de spelers die er al een hebben, maar zich meer te richten op het verkopen van nieuwe sensoren.

microsoft-maakt-de-kinect-belofte-nog-st.jpg
microsoft-maakt-de-kinect-belofte-nog-st.jpg

We kregen in de demonstratie eerst Kinect Air Band te zien, die promt daarna op Xbox Live te downloaden was. Als onderdeel van ‘Fun Labs’ is dit een applicatie waarbij je ergens kunt gaan staan en als je doet alsof je een gitaar in je handen hebt komt er een gitaar op het scherm, idem met een drumstel. De muziek de dan speelt op de achtergrond is geenszins te beïnvloeden door wat je doet, het is puur de gimmick van de gekleurde instrumenten die het leuk maakt. Wel grappig en zeker leuk als je een muzikantenmoment wilt zonder de druk van de naar beneden vallende noten in Guitar Hero of Rock Band.

airband

Probleem is echter dat daar keihard 800 Microsoft Points (€10) voor gevraagd wordt. Gemiste kans: als je Kinect Fun Labs gratis maakt (al was het alleen voor Xbox Live abonnees) laat je namelijk veel meer mensen dit soort grappigheden proberen en laten zien aan hun vrienden en bekenden. Als je het nu koopt zul je denk ik met een heel ander gevoel achterblijven, want de waarde staat niet in verhouding met wat je krijgt.

Daarna kregen we een demonstratie van Kinect Star Wars, om precies te zijn de ‘Rancor Rampage’ mode, waarbij je door woestijndorp Mos Eisley rondloopt als een Rancor, wat een beetje speelt alsof je Godzilla bent. Of een Gorilla, want de bewegingen van de Rancor lijken daar verdacht veel op. Het is net als de andere onderdelen van Star Wars Kinect een minigame, dus je enige doel is gewoon om alles neer te maaien, als een Rancor in de porseleinkast, zullen we maar zeggen. Je hebt een ‘Ground Pound’ waarmee je op alles kunt springen om het te pletten en tussendoor kun je Stormtroopers oppakken en opeten. In een later gedeelte van de demo kwamen er dan nog een bataljon TIE-fighters langs en die moesten ook uit de lucht getrokken worden. Zag er goed uit met mooi detail voor de Star Wars fan, maar de respons van de game ten opzichte van de bewegingen van de demonstrerende mevrouw lieten hetzelfde beeld zien als de andere Star Wars Kinect demo’s: zeer vertraagd. Nu is het wel zo dat de game naar achteren verschoven is om de kinken uit de kabel te halen, wat betekent dat mijn oh zo gewilde Star Wars Xbox ook nog langer op zich laat wachten, dus dat geeft de burger moed.

Release: 2012
Prognose: achterblijver met potentie

Screen Shot 2011-09-04 at 10.27.04

Disneyland Adventures daarentegen ziet er nu al uit als the real deal: een Kinect game waarbij je van steen moet zijn om het niet schattig te vinden. Volledig gemodelleerd op het echte Adventureland in Disney laat deze game je rondlopen door het hele park en daar allemaal ritjes (=minigames) beleven. We kregen te zien hoe je door het park loopt (bizar genoeg door gewoon te wijzen waar je heen wilt gaan) en praat met de verschillende karakters, in dit geval Peter Pan. We konden met hem dansen, hem knuffelen of een hi-five geven en op alles reageert hij anders. Je kunt met al de Disney-karakters op de foto, een handtekening vragen, noem het maar op. Maar de interactie beperkt zich niet tot de karakters, je hebt een toverstok die je op bijna alle objecten kunt richten om ze te betoveren. Dat levert je soms muntjes op of in sommige gevallen het tot leven komen van wat je hebt betoverd, of dat nu een lantaarnpaal is of een beeld van een walvis.

De ritjes zelf zijn allemaal in de zelfde trant als je kent van Kinect Adventures, met de toevoeging van een Disney-sausje. Falen is letterlijk geen optie, het enige dat je kan gebeuren is dat je rating niet zo goed is, maar verder is het alles pret wat de klok slaat: de Matterhorn rollercoaster, Pirates of the Caribbean, Big Thunder Mountain, alle soorten ritjes zijn vertegenwoordigd en wat opvalt is dat allerlei details minitieus ingevuld zijn. Ja, dit is een titel voor kids, maar denk niet dat dit betekent dat er bezuinigd is op de afwerking. Van de sfeer en de algehele vibe kunnen veel hardcore games nog wat leren en ik kan in elk geval niet wachten om door het park te lopen.

Race en sneeuwballen gooien

Release: 15 november 2011
Prognose: Zeer geschikt voor kinderen van alle leeftijden

kinectimals-with-bears-2

En dan de pièce de résistance: Kinectimals: Now With Bears! Inderdaad, met beren. Ja, ik verzin het ook niet. Maar goed, als Nintendo Nintendogs+cats mag maken, is Kinectimals met Panda’s en andere beren in plaats van tijgertjes ook meer dan terecht. Want, mensen houden van blije beren. Er lijkt op het eerste gezicht weinig veranderd ten opzichte van de vorige Kinectimals maar de vertegenwoordigster bezweert dat er technisch allerlei verbeteringen doorgevoerd zijn. Gelukkig is het voor bestaande Kinectimals-bezitters ook te krijgen als aparte downloadable content. Wat dat mag kosten is nog niet bekend, maar ik hoop dat het niet te veel is, want het voelt een beetje als de content die eigenlijk al in het (vrij lege) Kinectimals had moeten zitten.

Wel werd er trouwens ook nog melding gemaakt van een mobiele (Windows Phone only, natuurlijk) versie van de game waar je beer of tijger à la Tamagochi ook kunt voederen of bezighouden onderweg. Die mogen we eind van het jaar verwachten, als er dan tenminste als Windows Phones te koop zijn.

Release: 11 oktober 2011
Prognose: De berenboot in

Ook hebben we nog Double Fine’s Once Upon a Monster mogen spelen in Duitsland, maar vanwege onze “onbelangrijk vanwege te klein”-status voor Microsoft is de kans erg klein dat we deze waanzinnig leuke Sesamstraat-game, waarin je speelt als Elmo en het koekiemonster, niet zullen gaan krijgen. Vertaling en Nederlandse stemmen zijn niet te verantwoorden qua kosten voor zo’n kleine oplage, dus het zal aan ons voorbij gaan helaas. Erg jammer! Ook jammer is dat de paar serieuze games die gebruik maakten van Kinect niet echt uitgelicht werden door Microsoft Zelfs Fable: on rails werd niet getoond, terwijl dat tochalsof ze geen enkele interesse hebben in het gevecht met de immer zeurende hardcore spelers en dat verhaal dus maar helemaal overlaten aan de andere uitgevers. Het zij zo.

Share this post