Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Als ik zeg; PC titel uit Taipei; Free to Play; MMO; fantasy setting, wat is dan de volgende term die je verwacht? En zit daar het woord actie in? Nee, dat dacht ik al. Maar feit is dat de voor de meeste mensen volstrekt onbekende uitgever Gamania al heel snel een heuse hack’n’slash/character action game als Free to Play gaat lanceren in het westen. En dan nog geen snel in elkaar gerammelde halve game ook; Core Blaze zou zo uit de stal van een Capcom of Namco kunnen komen als je naar de afwerking kijkt. En dat allemaal gratis? We spraken met de marketing manager om uit te vinden of er een addertje onder het mooi gerenderde gras bevond.
De game pakt het principe van een game als Phantasy Star Online, waar vier spelers in een level terechtkomen en pas weer er uit komen als de grote eindbaas is verslagen. Het grote verschil zit ‘m zoals gezegd in de mate van actie die er aan te pas komt. Tussen de levels door lijkt het iets meer op een MMO-ervaring, maar als je eenmaal aan de slag bent moet je Core Blaze eerder zien als een soort van co-op Onimusha, Ninja Gaiden of Castlevania. Je hebt grofweg vier verschillende speelstijlen (pijl en boog, zwaard en schild, snelle aanvallen of groot zwaard) die je als spelers kunt veranderen en combineren om een bepaald level uit te spelen. Je zit niet vast aan een bepaalde klasse en zult veel moeten experimenteren om te zien welke combinatie van stijlen werkt voor een specifiek level.
Samenwerken is sowieso het devies, want in je eentje krijg je de grotere groepen vijanden en eindbazen niet geregeld. Gelukkig wordt er wel rekening gehouden met spelers van verschillende levels die samen willen spelen, door te zorgen dat er voor iedereen iets te doen is op het speelveld. Maar ook als iedereen een hoog level heeft valt er nog iets te winnen: je krijgt naar het einde toe nog meer flexibiliteit in je wapenkeuze en daarnaast ga je dan als speler veel meer je eigen skills en combo’s kunnen ontwikkelen.
Er wordt gezegd dat er allerlei factoren meespelen, zoals wanneer je speelt, hoe het weer is en het element dat je als speler toebedeeld krijgt, maar uiteindelijk telt vooral dat jouw zwaard in de vijand terechtkomt en het omgekeerde vermeden kan worden. Gelukkig is Core Blaze wel berekend op de consolespelers die daar wel raad mee weten en is het mogelijk om een controller aan te sluiten en zo te spelen; sterker nog, het heeft de voorkeur en de interface is daar ook op gemaakt. Combineer dat met Unreal Engine 3 als basis waar de game op draait, en dan is het eigenlijk niet al te veel werk om dat om te zetten naar een console-release. De kans dat dit gaat gebeuren is klein (Core Blaze kan zich nu profileren als toffe Free to Play titel en dat lukt zo ook, maar als consolerelease zou het slechts één van de velen zijn) maar ze willen het toch niet uitsluiten bij Gamania.
Het is wel bijna ongelofelijk hoeveel je nog mag customizen zonder te hoeven betalen, want alle features die ik nu noem zijn voor de gratis spelers ook beschikbaar. Waar de centjes precies mee moeten binnenkomen konden ze me niet direct vertellen bij Gamania, maar het zou natuurlijk ook nog eens kunnen dat het geld straks in nieuwe content zal gaan zitten in plaats van het customizen van de wapens of het uiterlijk van je speler, maar dat is op dit moment slechts speculatie. Feit is dat je ogenschijnlijk heel veel gaat krijgen. Ik wilde zeggen “voor je geld”, maar dat gaat in dit geval ook niet op. Het enige geld dat je nodig zult hebben is om je PC te upgraden naar een niveau waar de game de officiële screenshots benadert 😀
Of het allemaal écht goedkomt met Core Blaze valt nog te bezien: een trailer is nog geen garantie voor een goed product (we konden helaas de game niet spelen op Gamescom) en het zal me benieuwen wat de mensen die binnenkort hands-on kunnen gaan vinden van deze game. Maar het benieuwt me in elk geval al en dat had ik gezien de eerdere games van Gamania (typische anime-free to play MMO’s) helemaal niet verwacht. Zo zie je maar weer dat elke uitgever je kan verrassen, als ze maar een goed idee hebben gevonden. En die tijd lijkt aangebroken voor de free-to-play gigant uit Taipei, als ze weten af te leveren wat ze beloven.
Release: 2012
Prognose: de eerste must-have free-to-play titel?