Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Ace Combat is een overblijfsel uit een andere tijd: een tijd toen vliegsimulators nog de rol van Crysis vervulden in de gamewereld en dus gebruikt werden om te laten zien wat computers allemaal konden met hun 3D-mogelijkheden. Althans zo voelt het, want de serie, volgend jaar 20 jaar oud, heeft zich altijd geprofileerd als een iets meer actie-georiënteerde sim, een soort van middenweg tussen Top Gun en Flight Simulator. Maar die dagen lijken voorbij; nadat de serie langzaam koers zette richting een te smalle niche hebben de ontwikkelaars nu besloten dat ze meer gebruik willen gaan maken van de mogelijkheden die gevechten in het luchtruim bieden door spelers allerlei verschillende ervaringen te geven daarbinnen. Kortgezegd moet Ace Combat de “Air Warfare” gaan worden voor een nieuwe generatie.
We kregen in onze demo voornamelijk de multiplayer modus genaamd Capital Conquest te zien; die laat 16 spelers in een luchtruim boven een bepaalde stad vechten over territorium. Iedere kant krijgt een doel om te vernietigen en moet tegelijkertijd proberen het eigen doel intact te houden. En anders dan je dus tot nu toe gewend was van Ace Combat kun je per keer dat je het luchtruim ingaat (je wordt bij een crash niet gestraft met wachten tot de volgende ronde) kiezen of je een straaljager, helicopter of bommenwerper wilt besturen.
En natuurlijk kun je tegenwoordig geen multiplayermodus in elkaar zetten zonder een perk-systeem à la Call of Duty, dus kun je door te spelen en levels te verdienen verschillende extra skills en aanpassingen in snelheid, draaicirkel, gemonteerde wapens, etc. vrijspelen zodat je precies met het type voertuig kunt spelen dat in je persoonlijke luchtmacht past. Wel leuk is dat er meer focus op teamwork wordt gelegd door een aantal van de voordelen die je krijgt met het door Namco “friendly assist” genoemde systeem kunt delen met je teamgenoten, zodat zij kunnen profiteren van de skills die je activeert. Dat maakt dat een goede speler meer voor zijn team kan doen dan alleen ass kicken.
Ondanks dat het doel van de multiplayer niet zo spannend is (het zijn bekende, op echte locaties gebaseerde gebouwen die gebombardeerd moeten worden) lijkt het wel spannend genoeg te zijn om de aandacht vast te houden. De verschillende rollen zorgen ervoor dat je van alle markten thuis moet zijn en de dogfights zijn natuurlijk wel van de bekende Ace Combat kwaliteit, zeker als je iemand bijna in je vizier hebt. Dan hoef je alleen nog maar de laatste bijsturing te doen en dat zorgt voor een lekkere arcadey feel die wel past binnen deze multiplayermodus.
We kregen ook nog het introductielevel van de verhaalmodus te zien, waarin duidelijk werd dat ze het over een andere boeg aan het gooien zijn bij Namco. Het plaatst je achter het machinegeweer in een helicopter in een on-rails stuk en het is niet overdreven om te zeggen dat het zo erg op Call of Duty lijkt dat je je afvraagt of Infinity Ward hier geen royalties over hoort te krijgen. Het is een hele grote verandering ten opzichte van wat we gewend zijn van Ace Combat games, maar desgevraagd zeiden de ontwikkelaars dat ze “niet bang waren voor reacties van boze fans van het eerste uur. We willen de franchise verder brengen en dan kom je niet om veranderingen heen.”
En gelijk hebben ze. Er werd wel nog gehamerd op het feit dat dit level niet representatief was voor de rest van de game, want er werd ook genoeg “bekende Ace Combat content” beloofd. Fans van het eerste uur zullen de veranderingen niet zo heel erg vinden, maar de kans dat er een groter publiek de Ace Combat games een kans geeft is het risico meer dan waard. En wie weet? Als de content gevariëerd genoeg wordt zou het zomaar eens kunnen dat mensen -wellicht wakker gemaakt door alle luchtvaartuigen in Battlefield 3- ook eens de cockpit in zullen stappen.
Release: 14 oktober
Prognose: Zou wel eens uit de niche kunnen breken