De eerste Prototype was voor velen van ons een aangename verrassing. Door iets nieuws te bieden in een open wereld met een gore nasmaak van de vele martelcombos, was Prototype een succes te noemen, ondanks de flinke concurrentie van Infamous met de release. En dan komt er een tweede deel, daar hoef je niet over na te denken. In Prototype 2 is James Heller het nieuwe hoofdpersonage waar alles om draait. Hij is een oude sergeant die in het verleden vocht tegen het black light virus maar nu over is gestapt naar de dark side, omdat Alex Mercer uit het eerste deel hem heeft geïnfecteerd. Toch weten we niet of James Heller goed of slecht is, aangezien zijn vrouw en kind zijn vermoord door het virus en hij er alles aan doet om het te bestrijden.
Tijdens de Gamescom is Protoype 2 in volle glorie getoond. James Heller is beland in New York Zero. De stad is na de infectie van het virus uit deel een verdeeld in drie gebieden; Groen (niet geïnfecteerd); Geel (deels geïnfecteerd) en rood (opgegeven). Alex Mercer gebruikt het rode deel als zijn eigen speeltuin en daar maakt James Heller gretig gebruik van.
Heller heeft in deel twee de mogelijkheid om te veranderen in een soldaat van het blacklight leger. Hierdoor kun je soms ongemerkt voorbij de vijandige linie. Waar in de tactiek in de eerste Prototype ver te zoeken was, gaat deel 2 veel meer om het strategisch uitschakelen van je tegenstanders. Zo kun je zien of een bewaker in het zicht staat van een collega. Staat hij niet in het zicht dat kun je hem zonder kleerschuren aanvallen, dit heeft als voordeel dat je niet overal het alarm af laat gaan.
In Prototype 2 is de gameplay verder vrijwel ongewijzigd gebleven, wil het niet dat je nu ook powers kunt mixen, waar je voorheen het maar met één power tegelijkertijd kon doen. Nu kun je zowel onder de X knop als de Y knop een power plaatsen en dat is ook weer een manier om je meer mogelijkheden te geven. Ook is het neerhalen van je vijanden verworven tot een ware kunst, zo kun je een helikopter neerhalen, uit elkaar halen of overnemen wat steeds weer voor een andere uitkomst zorgt.
James Heller is steeds op zoek naar wat er gebeurd is met zijn familie, dit doet hij door bepaalde sleutelfiguren uit het verhaal te absorberen en hun herinneringen te bekijken. Stuk voor stuk word zo steeds meer duidelijk over hoe hij precies een mutant is geworden en dat zorgt voor een bepaalde diepgang in het slachtwerk. Ondanks de nieuwe ideëen (althans nieuw voor Prototype) is de basis nog steeds die van het eerste deel en het zal dus vooral fans van dat deel kunnen bekoren. Of dat genoeg is voor een groter succes is nog even afwachten.
Release: 2011
Prognose: Solide vervolg, maar is het genoeg?
Verder lezen over Activision
Gaming29.10.2024
5 redenen om Call of Duty: Black Ops 6 te spelen
Gaming23.05.2024
Activision kondigt Call of Duty Black Ops 6 aan met politiek tintje
Gaming03.11.2023
Drie nieuwe uitbreidingen voor World of Warcraft: Worldsoul Saga
En nog veel meer nieuws vanaf BlizzconGaming13.10.2023
Hè hè, groen licht: Microsoft mag Activision Blizzard overnemen
Gaming08.08.2023
Call of Duty: Modern Warfare 3 – Wat we tot nu toe weten
Gaming28.07.2023
Call of Duty-speler? Pas op: malware verspreidt zich onder gamers
Gaming12.07.2023
Microsoft wint FTC-rechtszaak en mag waarschijnlijk Activision kopen
Gaming05.07.2023