De zomer heeft in Nederland lang op zich laten wachten maar afgelopen weekend was het dan toch eindelijk zo ver. De eerste zonnenstraaltjes waren weer aanwezig, de eerste rokjes zijn toch gesignaleerd en we kunnen weer naar het strand. Met die gedachte is waarschijnlijk de maker van deze game begonnen, want dit keer eens geen dood en verderf maar gewoon een echt leuke puzzle / God game van Ubisoft genaamd From Dust, die -overigens zeer terecht- deel uitmaakt van de ‘Summer of Arcade’ van bijzonder leuke games.
From Dust gaat over het creëren en onderhouden van een nomadenvolk dat zich elke keer verplaatst naar een nieuwe omgeving. Jij als leider / God bent verantwoordelijk voor dit volk en moet de elementen van je omgeving gebruiken om ze in leven te houden. Door de verschillende elementen die de omgeving je te bieden heeft te verplaatsen kun je de natuur naar je eigen hand zetten. Door gebruik te maken van de elementen zoals water, zand en lava zorg je ervoor dat je volk in leven blijft en eventueel beschermd wordt tegen de omgeving zelf. Zo kan er nu en dan een tsunami komen of barst er een vulkaan uit en dan is het jouw taak als Godheid om je volk te beschermen.
The Good
Bij de start van het eerste level kreeg ik meteen het gevoel zoals ik dat tijdens de intro van dit artikel beschrijf. Vroeger, toen je klein was, bouwdeje nog regelmatig op het strand complete Deltaplannen om het water dat steeds verder opkwam in goede banen te leiden (met de gedachte in je achterhoofd dat de oceaan toch iets te groot is voor je 10 bij 10cm geultje). Met From Dust komt dit gevoel weer terug, want opnieuw ben je bezig met water, zand en gesteente om de omgeving in je voordeel te gebruiken.
Wat deze Live Arcade game zo leukt maakt zijn de puzzelelementen in de game die je gebruikt om je volk in leven te houden. Na verloop van tijd wordt bijvoorbeeld de vulkaan in het midden van het level toch echt te groot en zul je die vulkaan moeten verstevigen of blussen met water anders is je volk getoast. Maar soms zijn elementen niet tegen te houden (hoe hard je dat ook probeert) en gebeurt het onvermijdelijke toch wel, vaak in het voordeel van de speler want het blijkt dan een onderdeel te zijn van het level. Het is echter nooit erg en meestal ga je af doordat je met te veel plezier ligt te klooien met de elementen, net zoals je zandkasteel vaak sneuvelde omdat je halverwege de bouw achter een krab aan begon te rennen.
The Bad
From Dust is een XBox exclusive titel en dat betekend dat de Playstation eigenaren helaas deze game niet kunnen checken. Voor 1200 microsoft points (oftewel €15) krijg je (als je je erg kwaad maakt) zo’n vier tot vijf volle speluren, wat een beetje mager klinkt voor dat bedrag. Bovendien is de herhalingsfactor van From Dust vrij klein aangezien de levels alleen nog een keer opnieuw gespeeld kunnen worden om volledige begroeiïng te krijgen op de barre rotsen, wat een stuk lastiger is dan alleen je volk naar het einde te loodsen. Er is eigenlijk iets te weinig content, maar het lijtk gemeen om een Live Arcade titel dat na te dragen.
Toch denk ik dat voor de meeste mensen ondanks de korte duur de game een zeer aangename en verrassende afwisseling kan zijn van al het wapengeweld van de afgelopen tijd. Buiten het feit dat het weinig speeluren zijn gaat het op een moment ook wel weer een beetje vervelen omdat je nooit echt gedwongen wordt om supercreatief met de elementen om te gaan of andere doelen na te jagen. Ja, het is leuk om het volk steeds te redden van uitsterving maar voor hele zware diepgang hoef je toch niet te komen bij From Dust.
The Ugly
Wat echt slecht aan deze game is niet een element van de game zelf maar de manier waarop From Dust gepromoot wordt. Ubisoft Montpellier is de uiteindelijke ontwikkelaar van From Dust maar er wordt buiten de Summer of Arcade promotie weinig gedaan door de uitgever zelf om deze parel echt te promoten. Dit is jammer, wat dit soort games verdienen veel meer aandacht dan dat ze nu doen. From Dust is z’n game die je eens per decennium tegenkomt die echt een keer eens iets unieks biedt aan het publiek.
Conclusie
From Dust is een parel tussen de Arcade titels, de krent uit de pap of de Feyenoord supporter in Amsterdam. Op Gamescom 2011 in Keulen dit jaar waren we bewust op zoek naar zulk soort parels maar door de grote aankondiging van belangrijke IP’s is deze zoektocht niet ver gekomen. Toen wisten we nog niet wat we nu wel weten en dat is dat die parel al lang voor Gamescom is uitgekomen. Door de verfrissende game elementen en de leuke manier waarop From Dust zichzelf presenteerd zijn het minimale aantal speeluren een waar genot.
From Dust, ontwikkeld door Ubisoft Montpellier voor Xbox 360 Live Arcade (getest) en PC en uitgebracht door Ubisoft op 17 augustus 2011
Verder lezen over Ubisoft
Gaming11.09.2024
Star Wars Outlaws review: een ver heelal vol smokkelroutes
Gaming04.09.2024
Star Wars Outlaws is nu beschikbaar voor iedereen
+ winactie Hasbro PulseGaming11.06.2024
Geniet van een klein kwartier Assassin’s Creed: Shadows-gameplay
Gaming21.05.2024
XDefiant: een free-to-play shooter van Ubisoft
met Crossplay-mogelijkhedenGaming10.04.2024
Star Wars Outlaws: waar je de criminele onderwereld van Star Wars ontmoet
Gaming15.09.2023
Waarom Avatar: Frontiers of Pandora op je verlanglijstje hoort
Gaming13.06.2023
Ubisoft Forward – de grootste aankondigingen, zoals Avatar
Gaming23.11.2022