Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Nadat Darksiders vorig jaar bijna uit het niets de harten van spelers gewonnen heeft, met een combinatie van comicbook chique en gameplay die het beste puzzelwerk uit de Zelda-series wist te combineren met een hack’n’slash ondergrond, heeft het tweede deel nu wel iets te bewijzen. Nadat duidelijk werd dat de vier paardrijders van de apocalyps allemaal aan bod zou komen en we dit deel met Death zouden gaan spelen na het eerste deel met War doorgebracht te hebben was de grote vraag: wat krijgen we in dit deel voor nieuws te spelen? Het antwoord daarop heb ik nog steeds niet voor je, maar als je ook al genoegen neemt met meer van hetzelfde kun je al beginnen met juichen.
De demo die we te zien kregen liet een stukje van het begin van de game zien, waarin Death zijn broer War verdedigt tegen de verhalen die zeggen dat die laatste uit eigen beweging prematuur de aarde heeft doen vergaan. Death weet dat het zaakje stinkt en wil dat gaan bewijzen tegenover de koning der doden, maar om een audiëntie daarmee te verdienen moet er natuurlijk eerst gevochten worden. Die gevechten laten zien dat de speelstijl van Darksiders 2 in grote lijnen dezelfde is als die uit het eerste deel, met als grootste verschil dat er minder geblokt wordt en meer ontweken.
Wat wel anders zal zijn is de wereld daaromheen. De makers zeggen dat ze de kerkers kleiner gemaakt hebben dan in het eerste deel, of in elk geval makkelijker te navigeren. Om dat te compenseren zullen er wel veel meer te spelen zijn en er wordt nu al beloofd dat de game significant groter wordt dan zijn voorganger. Om te zorgen dat niemand zich begint te ergeren aan de al te lange wandelingen in die grotere game krijg je daarom wel al bijna onmiddelijk de beschikking over je paard, gelukkig. Het is allemaal onderdeel van de schaalvergroting van de game waarin ook de toevoeging van steden vol met vriendelijke karakters, winkels en zelfs een lootsysteem een rol spelen.
De game begint dus hoe langer hoe meer op een echt RPG te lijken en dat betekent ook dat zaken zoals het terugkrijgen van levenskracht meer met items zal gaan gebeuren in plaats van de standaard orbs zoals je die in de meeste hack’n’slash games ziet. Ook het vinden van loot (items uit gevallen vijanden) zal van invloed zijn op de mogelijkheden die je karakter heeft tijdens gevechten. De producers haastten zich wel om te zeggen dat de items en wapens die je toegang geven tot de verschillende delen van het spel (de Zelda-items, om ze maar zo te noemen) alleen maar via de verhaallijn te krijgen zouden zijn.
Die verhaallijn loopt bijna parallel aan die van de eerste Darksiders en volgens verschillend bronnen zouden ook de twee andere paardrijders Fury en Strife al voorkomen in de game, al denk ik niet dat ze speelbaar zullen zijn. We moeten THQ natuurlijk wel de ruimte laten voor een quadrilogie. Hoewel, als de progressie van Darksiders naar dit tweede deel doorgezet moet worden naar de volgende delen zal Darksiders IV een game worden van zo’n 200 uur, en of dat nu zo’n goed idee is… Hoe dan ook, ondanks de nog niet spectaculair andere insteek van dit tweede deel beloven de RPG-tintjes, verbeterde look (had ik al gemeld dat het er fantastisch uitziet?) en het wegpoetsen van de kleine irritaties in het eerste deel genoeg om te zeggen dat de hype vermoedelijk waargemaakt kan worden volgend jaar. Het is nog even wachten, maar dan heb je ook wat!
Release: juni 2012
Prognose: dat gaat knallen!