Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
“Shinobi is geen remake, geen reboot en ook geen restyle.” Het zijn bijna de eerste woorden uit de mond van de producer van Sega die me de titel laat zien op Gamescom. Want dat de game op zichzelf staat en gewoon een hedendaagse invulling is van de essentie van het Shinobi-merk is belangrijk voor ze. Want er is niets zo erg als valse verwachtingen. “Het was tijd voor een modernisering van de franchise; we wilden de basis van het 2D platformen en vechten behouden maar dan wel updaten voor deze tijd.” Nou ja, deze tijd: er zijn nog genoeg elementen van deze 3D platform actiegame die in 1990 niet zouden misstaan. Niet voor gevoelige jongens dus.
Het is trouwens niet echt 3D. Meer 2,5D, maar dan in 3DS 3D (dus technisch gezien eigenlijk 2,75D.) Onafhankelijk van over hoeveel D’en we ook praten, wat niet veranderd is het idee van een plat speelveld waar je alles kunt zien komen. De 3D is er alleen maar om de zaak wat mooier te laten uitzien en af en toe een effectje over de game heen te gooien, maar dat is het dan ook. Er zijn wel een paar “echte” 3D secties waarin je te paard of met andere vervoersmiddelen een vaste weg afgaat, maar dat is meer een verandering van perspectief dan een echte stap in de derde dimensie. Je ziet alles op je af komen maar je bewegingen zijn toch beperkt tot links, rechts en springen. Net zo arcadey als de rest, dus.
De game is een mix van het oude (valkuilen met pinnen er in, dubbele sprongen, werpmessen) en het nieuwe. Naast de look is neemt dat de vorm aan van een parry-systeem, waarbij een goed getimede block ervoor zorgt dat je hard kunt terugslaan. Dat systeem is zo belangrijk dat ze er een groot gedeelte van de game aan hebben opgehangen en bij de meerderheid van de eindbazen is het pure noodzaak om deze techniek te gebruiken. Om je goed voor te kunnen bereiden kun je terecht in een aantal speciaal opgezette VR-kamers, waarin je alle technieken kunt oefenen totdat je goed genoeg bent om de game in één ruk uit te spelen.
Niet dat de meeste mensen dit zullen proberen, maar Shinobi houdt er wel rekening mee: “we weten dat er mensen zijn die willen proberen om de game uit te spelen alsof ze één muntje in een kast hebben gedaan en daarvoor hebben we speciale achievements in de game gebouwd en een speciale moeilijkheidsgraad klaar, waarbij je elke keer dat je een leven verliest vanaf het begin van het level moet beginnen.” Alleen voor de superhardcore spelers dus, maar wel leuk dat er een alternatief is voor de veel gemakkelijkere normale modus waar je wat meer ruimte krijgt om fouten te maken. Zo is de game geschikt voor iedereen met een voorliefde voor Ninja’s en een 3DS, een overlap die groot genoeg zou moeten zijn om de game tot een succes te maken.
Releasedatum: 11 november 2011
Prognose: leuk voor oldschoolers