Op de Gamescom is de sfeer tussen Activision en EA te snijden met een battle knife. Beide partijen hebben al hun geld ingezet op 1 First Person Shooter en die moet aan het einde van dit jaar zijn investering gaan terugverdienen. Om op de Gamescom een goede impressie achter te laten is Activision gekomen met de (in een eerder vertoonde trailer) survival mode. Het principe is bekend maar toch zeer amusant om eindelijk eens zelf te spelen.
Samen (of alleen) met een teammaat kun je verschillende “Waves” aan vijanden te lijf gaan om zo veel mogelijk punten bij elkaar te sprokkelen. Met die punten kun je weer per wave je wapens upgraden, sentry guns kopen of zelfs een air strike laten komen. Het aanschaffen van deze items gebeurden in crates die op verschillende locaties in het level verdeeld stonden. Behind closed doors hebben we deze modus op de XBox 360 kunnen spelen en zagen we al snel dat de oude vertrouwde gameplay uit MW2 terug is.
Echt vernieuwende elementen in de game zelf konden we niet bespeuren. Buiten natuurlijk dat alle wapens, gadgets en perks er weer fris uitzagen. Zo had de sentry gun nu veel meer details en kon hij ook een helicopter uit de lucht halen. Het level design zat zoals bekend van de Call of Duty franchise weer goed in elkaar. Het level dat op Gamescom getoond werd was Paris, wat veel weg had van het epische level “Neuville” in de eerste Call of Duty. Je ziet dat er binnen Activision veel kennis is over het neerzetten van een verslavende game. Elke keer word je gemotiveerd om net iets beter te presteren zodat je die toffe gun kunt kopen of net iets beter gaat spelen zodat je bij die crate komt om een airstrike op te roepen.
Net zo interessant was het andere level dat te spelen was, dat veel meer weghad van de Spec Ops zoals we die kennen uit MW2. Nieuw echter was hoezeer de posities verschilden van de twee spelers: eentje stond op een dak met sniper rifle en een laptom om airstrikes mee te kunnen coordineren, terwijl de ander op de straat een heel aantal IED´s (explosieven) onschadelijk moet maken terwijl er grote aantallen vijanden naar binnen komen lopen. Je wordt heel erg gedwongen om elkaar te helpen en anders dan in eerdere MW2-missies is de speler bovenin ook kwetsbaar. Erg gaaf en volgens Sledgehammer Games mede-oprichter Michael Condrey is dit een voorbode van wat we mogen verwachten van de vernieuwde Spec Ops modus.
Wat Call of Duty anders maakt dan zijn concurrenten is de diversiteit en snelheid die de game heeft. Buiten het feit dat het gamesysteem erachter met perks, wapens en level-ups helemaal perfect is gaan ze dat het dit jaar nog verder trekken met COD: Elite. COD MW3 voelt goed aan en heeft veel weg van MW2 en dat is goed, want je weet: never change a winning formula. Zoals gewoonlijk zullen we met de naderende release in november steeds meer te zien krijgen over de game zelf en welke modus er nog meer zullen komen. COD MW3 is er visueel niet veel op vooruit gegaan maar gebruikt het excuus die veel vrouwen ook gebruiken. Het gaat namelijk niet om het uiterlijk maar om het innerlijk.