Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
VanMoof heeft vandaag na twee jaar stilte een nieuwe e-bike aangekondigd: de nieuwe 5-serie. Je zou er bijna net zoveel op kunnen vervoeren als in een kleine stadsauto. Hij is verder niet heel spannend, maar wel praktisch: de nieuwe stalen ros heeft een laag instapframe. Daarmee is VanMoof niet bepaald origineel: Cowboy heeft dat maanden geleden al geïntroduceerd. Wat Cowboy echter niet op de manier heeft zoals VanMoof, dat is antidiestaltechnologie. Belangrijk, want veel mensen durven geen ebike te nemen uit angst voor diefstal. Dit is hoe je -ook zonder VanMoof- zorgt dat je ebike niet wordt gestolen.
Check wat je fiets zelf kan
Veel luxe ebikes zijn van zichzelf al voorzien van manieren om diefstal tegen te gaan, dus kijk ten eerste wat je fiets zelf biedt. De antidiefstaltechnologie van VanMoof is vrij uniek door zijn verregaande Bike Hunters-systeem waarmee de fiets kan worden gelokaliseerd op basis van gsm-masten. Bovendien is er een stevig in-wheel Kick Lock, waarbij je fiets een klein schopje moet geven om hem op slot te zetten. De fiets beveiligt zichzelf en kan automatisch ontgrendelen als zijn eigenaar weer in de buurt is. Toch worden er ook nog steeds vaak VanMoof-fietsen gestolen, dus blijf zelf je fiets bewust op slot zetten. Het merk heeft zelfs een eigen YouTube-format waarin het gestolen fietsen opspoort. Ook andere merken bieden opties tegen diefstal, zoals bijvoorbeeld een app waarmee je hem met één tik op slot zet (al betekent dat bij sommige ebikes dat ze simpelweg uit staan, niet zozeer dat je er niet alsnog op kunt wegfietsen). Even checken wat je kunt verwachten dus.
Ga voor meerdere sloten
Het is voor de hand liggend, maar het gebeurt nog steeds te weinig. Mensen zetten hun elektrische fiets vaak op slot alsof het een gewone fiets is: met alleen het ringslot. Het is aan te raden er ook een extra slot bij te gebruiken, zoals een kettingslot. Veel ringsloten van ebikes zijn voorzien van een gat om zo’n kettingslot in te steken en hierdoor zet je je fiets toch aanzienlijk beter vast.
Het is namelijk met een ringslot alleen niet mogelijk om je fiets aan een object te bevestigen, wat wel verstandig is zodat er niet een busje komt aanrijden die je losstaande fiets zo achterin gooit. Het is niet voor niets dat ANWB voor zijn fietsverzekering vraag om tenminste een ART-slot met 2 sterren. Toch is het vooral belangrijk om twee sloten te hebben om de dief simpelweg af te remmen: het is langer sjorren en moeilijk doen met twee sloten dan met één. In het verlengde daarvan is het ook beter om je slot hoog te bevestigen, omdat het dan voor de dief onhandiger is om het slot open te breken.
Zoek naar bewaakte fietsenstallingen
Nederland is een fietsland en dat betekent dat veel gemeenten investeren in een bewaakte fietsenstalling. Vaak zijn die zelfs gratis te gebruiken. Mocht jouw gemeente dit niet bieden en moet je je fiets anders vaak in de buitenlucht op slot zetten, dan kun je kijken of er een betaalde fietsenstalling is en kijken wat een abonnement kost. Vaak is dat aanzienlijk goedkoper dan een paar dagen achter elkaar een plekje reserveren. Kijk ook of bijvoorbeeld je werk een dichte fietsenstalling heeft die bijvoorbeeld alleen met toegangspas te openen is. Een fiets staat altijd veiliger als hij binnen staat: immers is een deur precies weer een extra drempel voor een fietsendief.
Parkeer voor een café
Kun je de fiets echt niet binnen kwijt? Zorg dan dat je je tweewieler op een plek zet die andere mensen ook kunnen zien. Voor een café of restaurant zal een fietsendief er wel twee keer over nadenken om aan de slag te gaan, terwijl in een achteraf steegje veel makkelijker onopvallend kan worden gewerkt.
Neem je accu en je display mee
Als het mogelijk is om deze van je fiets af te halen, neem de accu en het display van je ebike bij voorkeur mee: zo is het immers helemaal geen interessante fiets meer om te stelen. Je kunt je accu in veel gevallen ook op slot zetten, maar als het niet te veel moeite kost en je lang op één plek blijft, dan is het net even diefstalveiliger om je accu mee naar binnen te nemen. In de winter sowieso een goed idee, want de batterijduur schiet snel achteruit door de kou.
Denk om je reservesleutel
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een verzekering te nemen, maar daarmee voorkom je natuurlijk niet dat je fiets wordt gestolen. Aan de andere kant installeren sommige ebike-verzekeraars een klein kastje op je fiets, waarmee hij eerder kan worden teruggevonden. Dit apparaatje zou ook fietsendieven afschrikken.
Let echter wel op bij het afsluiten van zo’n verzekering: zo heb je bijvoorbeeld altijd ook je reservesleutel nodig en is het vrij veel gedoe als je een sleutel kwijt bent en je fiets wordt gestolen. Immers kun je dan niet bewijzen dat je hem niet gewoon hebt vergeten op slot te zetten. Ook goed om te weten: zet je e-bike driedubbel op slot als hij bij je in de schuur staat, want hiervandaan worden ze ook regelmatig gestolen.
In 2021 is de diefstal van elektrische fietsen met maar liefst 25 procent toegenomen ten opzichte van 2020, dus er ligt wel degelijk diefstal op de loer. Er werd in 2021 22.539 keer aangifte gedaan van e-bikediefstal. Met de bovenstaande tips zorg je dat je minder kans hebt dat jij dit jaar ook zo’n aangifte moet doen.
Verder lezen over e-bike
Gadgets18.11.2024
Stella Fietsen is failliet: wat betekent dat voor jou?
Technology05.11.2024
Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes
Gadgets05.11.2024
E-bikefabrikant Stella vraagt uitstel van betaling aan
Nieuws30.10.2024
Fatbikes worden nog een probleem deze winter
Gadgets25.09.2024
Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Gadgets16.07.2024
Fatbike V20Pro is illegaal op de Nederlandse weg
Verder lezen over mobility
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Gadgets25.09.2024
Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Gadgets20.06.2024
De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go
Automotive05.02.2024
Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid
Te zien tijdens de Geneva International Motor Show 2024Gadgets25.01.2024
Sharp KS2: een robuuste en stijlvolle e-step
Automotive25.01.2024
Citroën ë-C3 nu in de winkel
Verder lezen over Security
Cybercrime20.11.2024
Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center
Cybercrime11.11.2024
Dit zijn de huidige trends binnen cybersecurity en hoe je jezelf beschermt
Online06.11.2024
Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsCybercrime23.10.2024
Ransomwareaanvallen slagen nog steeds: 178 stuks in 2023
Cybercrime15.10.2024
Pas op: er is een groot beveiligingslek in WordPress-plugin Jetpack
Cybercrime09.10.2024
Deze week meerdere waarschuwingscampagnes over phishing: waarom?
Cybercrime08.10.2024
Unlock Digitale Weerbaarheid: leer online gevaren te herkennen
Verder lezen over VANMOOF
Gadgets12.04.2024
VanMoof is terug: maar nog niet met een echt nieuwe fiets
Nieuws31.08.2023
VanMoof heeft een koper: e-stepfabrikant Lavoie neemt het over
Gadgets18.07.2023
VanMoof nu echt failliet: wat het voor e-bike-eigenaren betekent
Gadgets13.07.2023
Situatie bij VanMoof ernstiger dan werd geschetst: winkels dicht
Gadgets11.07.2023
VanMoof stopt er tijdelijk mee: even geen fietsverkoop
Technology01.09.2021
VanMoof is rijkste ebike-merk ter wereld
Technology11.10.2019
VanMoof komt volgend jaar met leasefietsen
Een 'fiets van de zaak' wordt vanaf 1 januari heel aantrekkelijkOnline10.10.2017